مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,790
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,435
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش به شیوه ی قصه گویی، کتاب خوانی و نمایش فیلم بر میزان انگیزش و علاقه مندی کودکان به مطالعه

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه ی تأثیر آموزش به شیوه های قصه گویی, کتاب خوانی و نمایش فیلم بر انگیزش و علاقه مندی به مطالعه در کودکان 7 تا 10ساله ی مراجعه کننده به کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است. روش: طرح این پژوهش شبه آزمایشی با گروه پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی کودکان 7 تا 10ساله (عضو بخش کودک کتابخانه ی عمومی امیرکبیر کرمانشاه) که از بین آن ها 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند و در 3 گروه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از دو پرسش نامه ی محقق ساخته ی میزان انگیزش و علاقه مندی کودکان به مطالعه و پرسش نامه ی والدین با همکاری استادان رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی و روان شناسی ساخته شده و روایی آن به تأیید 4 تن از اساتید علوم تربیتی و روان شناسی رسیده است و پایایی آن ها پس از محاسبه به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 746/0 و 823/0 به دست آمد. پرسش نامه ها در فروردین و اردیبهشت 1396جمع آوری شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در هر سه گروه (قصه خوانی, کتاب خوانی و نمایش فیلم) میزان انگیزش و علاقه به مطالعه بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش افزایش یافت, ولی روش قصه گویی در مقایسه با دو روش دیگر تأثیر بیشتری بر میزان افزایش انگیزش و علاقه به مطالعه کودکان داشت. اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در نشان دادن اهمیت قصه گویی در علاقه مند کردن کودکان به مطالعه است, به طوری که نتایج پژوهش نشان داد هر سه روش قصه گویی, کتاب خوانی و نمایش فیلم می توانند روش های مؤثری برای افزایش انگیزش و علاقه مندی کودکان 7 تا 11ساله به مطالعه باشند, هرچند که روش قصه گویی اثربخشی بیشتری دارد. درمجموع, هر سه روش موجب علاقه مند کردن کودک به کتابخانه می شود. به همین دلیل, کودکانی که در جلسات قصه گویی, کتاب خوانی و نمایش فیلم حضور می یابند بیشتر به کتابخانه و مطالعه علاقه پیدا می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سهیلی، فرامرز، سلگی، زهرا، و خنجر، الهام. (1398). تأثیر آموزش به شیوه ی قصه گویی, کتاب خوانی و نمایش فیلم بر میزان انگیزش و علاقه مندی کودکان به مطالعه. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 25(1 (پیاپی 96) )، 67-94. SID. https://sid.ir/paper/88705/fa

    Vancouver: کپی

    سهیلی فرامرز، سلگی زهرا، خنجر الهام. تأثیر آموزش به شیوه ی قصه گویی, کتاب خوانی و نمایش فیلم بر میزان انگیزش و علاقه مندی کودکان به مطالعه. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1398؛25(1 (پیاپی 96) ):67-94. Available from: https://sid.ir/paper/88705/fa

    IEEE: کپی

    فرامرز سهیلی، زهرا سلگی، و الهام خنجر، “تأثیر آموزش به شیوه ی قصه گویی, کتاب خوانی و نمایش فیلم بر میزان انگیزش و علاقه مندی کودکان به مطالعه،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 25، no. 1 (پیاپی 96) ، pp. 67–94، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا