مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,218
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جستاری در رویکرد دیالکتیکی به «خواندن»

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 50

چکیده

 هدف: نوشته حاضر سعی دارد تا تبیین کند که خواندن عملی دیالکتیکی است. برای این کار, ضمن اشاره به مفهوم دیالکتیک در دوره باستان و با نگرشی به مفاهیم انسان, جهان, علم, زبان, و فهم, به بحث در مورد شان دیالکتیکی خواندن پرداخته شده است. روش: در نوشته حاضر, رهیافت تحلیل مفهومی به کار گرفته شده است. این رهیافت که بیشتر در نوشته های تحلیلی و نظری کاربرد دارد, با تحلیل و بررسی آراء و نظرات درباره یک موضوع خاص, نقطه نظر و تفکر خاصی را به عنوان نقطه عزیمت تحلیل انتخاب می کند و از آن رهگذر, به واکاوی مفهوم و بحث در آن موضوع می پردازد. همچنین برای تبیین مفهوم دیالکتیکی خواندن, از پدیدارشناسی هایدگر و فهم دیالکتیکی گادامر به عنوان نقطه عزیمت بهره گرفته شده است. یافته ها: از مقایسه عمل خواندن در دوره پیشامدرن و دوره مدرن, چنین برمی آید که خواندن در دنیای امروز امری دوگانه انگار (مبتنی بر تقابل سوژه/ابژه), تصویرگرا و تک گو است. این در حالی است که نوشته در دوران باستان و قرون وسطی چنین شانی نداشته و بیشتر به آن به عنوان سخن مولف غایب نگریسته می شد که در غیاب وی باید با گفته های وی به همسخنی پرداخت و کتاب را هضم نمود. رویکرد تک گویانه نسبت به متن که ارمغان دنیای جدید است, مانع هر گونه فهم و ارتباط صحیح انسان با جهان متن شده است. فهم به عنوان پیش شرط عمل خواندن, واقعه ای خارج از اختیار انسان و کنترل روش شناسانه است. واقعه خواندن تاریخمند است که ریشه در سنت دارد و از همسخنی و گفت و گوی انسان با متن و امتزاج افق متن و خواننده حاصل می شود. اصالت/ارزش: بداعت نوشته حاضر در گستردن افق معنایی دیگری در مورد عمل خواندن, در شرایطی است که پارادایم روانشناختی, حاکم بر محیط خواندن و عمل خواندن است. امروزه نوشته های بسیاری با عنوان تکنیک های مطالعه, سنجش مطالعه, روش های مطالعه و یادگیری, و... در گوشه و کنار مشاهده می کنیم که کتاب را شیئی تحت انقیاد و کنترل ذهن انسان تلقی می کند و این پیش فرض را می پروراند که با کنترل عمل خواندن به کمک روشی که توصیه می کند, می توان به فهم دست یافت. در نوشته حاضر استدلال می شود که فهم اساسا با گشودگی, همسخنی و گفت و گو با متن حاصل می شود نه با تفوق و سیادت روش شناسانه بر آن.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شقاقی، مهدی. (1391). جستاری در رویکرد دیالکتیکی به «خواندن». تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 18(1 (پیاپی 68))، 25-50. SID. https://sid.ir/paper/88757/fa

    Vancouver: کپی

    شقاقی مهدی. جستاری در رویکرد دیالکتیکی به «خواندن». تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1391؛18(1 (پیاپی 68)):25-50. Available from: https://sid.ir/paper/88757/fa

    IEEE: کپی

    مهدی شقاقی، “جستاری در رویکرد دیالکتیکی به «خواندن»،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 18، no. 1 (پیاپی 68)، pp. 25–50، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88757/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button