مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

348
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

510
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی

صفحات

 صفحه شروع 349 | صفحه پایان 366

چکیده

 هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر, تعیین نقش سرمایه ی فکری به لحاظ انسانی, ساختاری و ارتباطی در عملکرد کارکنان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی است. روش: روش تحقیق حاضر, توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی است. حجم نمونه ی جامعه ی آماری شامل 199 نفر از کارکنان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی است که به روش تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های استاندارد سنجش مدیریت سرمایه ی فکری «بونتیس» (1998) و پرسش نامه ی سنجش عملکرد کارکنان «هرسی و بلانچارد» (1992) با طیف لیکرت پنج گزینه ای مشتمل بر ابعادی همچون «دانش و مهارت ها», «درک یا تصور نقش» و «حمایت سازمانی» استفاده شد. با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف, نرمال بودن داده ها تأیید شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS با روش های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به نتایج آزمون رگرسیون خطی, سرمایه ی انسانی و سرمایه ی ساختاری توانستند 6 درصد از متغیر عملکرد کارکنان را تبیین کنند, اما تغییرات متغیر عملکرد کارکنان در تغییرات سرمایه ی ارتباطی نقشی ندارد. همچنین, نتایج حاکی از آن است که کارایی و اثربخشی کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی در گروی توجه هرچه بیشتر به سرمایه ی انسانی و ساختاری و رفع موانع ارتقای سرمایه ی ارتباطی (مشتری) است. اصالت/ارزش: یافته ها نشان داد توجه به نقش مهم سرمایه ی فکری در پیشرفت مدیریتی, فنی, اجتماعی و اقتصادی, اندازهگیری, مدیریت و گزارش آن در کتابخانه های عمومی می تواند تعیینکننده باشد. همچنین, سرمایه ی فکری امکان توسعه ی نوآوری در زمینه ی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در کتابخانه ها را فراهم می آورد و موجب ارائه ی خدمات بهتر به اعضا می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، یعقوب، قاسمیان، قاسم، و زارعی، عیسی. (1398). نقش سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 25(2 (پیاپی 97) )، 349-366. SID. https://sid.ir/paper/88809/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی یعقوب، قاسمیان قاسم، زارعی عیسی. نقش سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1398؛25(2 (پیاپی 97) ):349-366. Available from: https://sid.ir/paper/88809/fa

    IEEE: کپی

    یعقوب نوروزی، قاسم قاسمیان، و عیسی زارعی، “نقش سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 25، no. 2 (پیاپی 97) ، pp. 349–366، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88809/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا