مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هویت ایرانی و دینی در ضرب المثل های فارسی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 52

چکیده

 ضرب المثل ها, زیر مجموعه فرهنگ مردم و فرهنگ مردم, یکی از عناصر مهم هویت ساز است. ضرب المثل ها به دلیل اهمیتی که در فرهنگ سازی و انعکاس فرهنگ مردم و هویت فردی و اجتماعی آنان دارند, مقوله ای مهم در مطالعات مربوط به هویت ملی به شمار می روند. این تحقیق بر آن است تا نشان دهد نقش ضرب المثل ها در انعکاس و تقویت هویت ملی چیست؟برای پاسخ به این پرسش, از میان مولفه های مختلف هویت, دو مولفه را برگزیدیم تا بر اساس آنها به بررسی و تحلیل ضرب المثل ها بپردازیم:1- مولفه ملی شامل: وطن, زبان, اسطوره ها, سنت ها و اقوام.2- مولفه دینی شامل: آیات و احادیث, اصطلاحات, مفاهیم, آداب و اعمال, نام ها و جای های دینی و مفاهیم مذهبی.پس از مقدمات نظری بحث, از میان یکصد هزار ضرب المثل فارسی (در دست انتشار), مصداق های دوازده گانه هویت ملی و دینی را برگزیده ایم تا به طبقه بندی و تحلیل آنها بپردازیم و انعکاس آنها را در مثل ها نشان دهیم. این بررسی, نشان می دهد که در حوزه مولفه های ملی, 1538 مثل و در حوزه مولفه های دینی 6800 مثل, (جمعا 8338 مثل) وجود دارد که به طور مستقیم به مسایل ملی و دینی اشاره دارند.این تعداد, نشان می دهد که مثل ها, آینه فرهنگ و اندیشه های مردم و حاوی حکمت های تجربی آنان است که از دو منبع مهم دینی و ملی نشات می گیرند؛ چه آنکه 8.5% از کل مثل های فارسی, صبغه ای دینی و ملی دارند و این حجم گسترده, نشان دهنده توجه مردم به هویت ملی و دینی آنهاست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ذوالفقاری، حسن. (1386). هویت ایرانی و دینی در ضرب المثل های فارسی. مطالعات ملی، 8(2 (30))، 27-52. SID. https://sid.ir/paper/88903/fa

Vancouver: کپی

ذوالفقاری حسن. هویت ایرانی و دینی در ضرب المثل های فارسی. مطالعات ملی[Internet]. 1386؛8(2 (30)):27-52. Available from: https://sid.ir/paper/88903/fa

IEEE: کپی

حسن ذوالفقاری، “هویت ایرانی و دینی در ضرب المثل های فارسی،” مطالعات ملی، vol. 8، no. 2 (30)، pp. 27–52، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88903/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button