مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هویت ملی در کتاب های درسی آموزش و پرورش مورد مطالعه: دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 52

چکیده

 نظام های آموزشی در شکل دهی به هویت ملی کشورها نقش بی بدیلی به عهده دارند. تحلیل و بررسی علمی مواد به کار رفته در نظام های آموزشی و نیز بسامد کاربرد هر یک از مولفه های اصلی و فرعی, موضوع بررسی کارشناسانه است. تحلیل این مولفه ها, ابزار مناسبی برای ترسیم نقشه کلان سیاست فرهنگی یک کشور خواهد بود. نویسندگان مقاله در این پژوهش, با تحلیل و بررسی شانزده جلد از کتاب های درسی تاریخ, جامعه شناسی, زبان و ادبیات فارسی رشته های علوم تجربی, علوم انسانی و ریاضی و فیزیک در مقطع متوسطه, به دنبال بررسی انعکاس مولفه های هویت ملی ایران و شاخصه های آن, جهان ایرانی و تبیین مفهوم نظری هویت در این آثار هستند. این مصادیق و عناصر شامل چهار عنصر اصلی فرهنگ, دین و مذهب, تاریخ و قلمرو سیاسی – جغرافیایی است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مولفان کتاب های درسی و برنامه ریزان آموزش و پرورش در انعکاس عملکرد مناسبی داشته اند؛ اما در حوزه تمدن ایرانی عملکرد آن ها نسبتا ضعیف است.روش تحقیق در این پژوهش تحلیل محتوا مبتنی بر ارایه آمار و ارقام است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خدایار، ابراهیم، و فتحی، اعظم. (1387). هویت ملی در کتاب های درسی آموزش و پرورش مورد مطالعه: دوره متوسطه. مطالعات ملی، 9(3 (35))، 27-52. SID. https://sid.ir/paper/88994/fa

Vancouver: کپی

خدایار ابراهیم، فتحی اعظم. هویت ملی در کتاب های درسی آموزش و پرورش مورد مطالعه: دوره متوسطه. مطالعات ملی[Internet]. 1387؛9(3 (35)):27-52. Available from: https://sid.ir/paper/88994/fa

IEEE: کپی

ابراهیم خدایار، و اعظم فتحی، “هویت ملی در کتاب های درسی آموزش و پرورش مورد مطالعه: دوره متوسطه،” مطالعات ملی، vol. 9، no. 3 (35)، pp. 27–52، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88994/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button