مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,388
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,227
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای؛ مسایل و راهکارها

صفحات

 صفحه شروع 245 | صفحه پایان 276

چکیده

 توسعه زیرساخت ها, یکی از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می رود. در این میان, زیرساخت های حمل ونقل, و به ویژه, شبکه حمل و نقل جاده ای, از اهمیت ویژه ای برخوردار است, زیربناهای حمل و نقل, علاوه بر بهبود شاخص های اقتصادی و اجتماعی در خود این بخش, نقش موثری در رونق دیگر بخش های اقتصاد دارد, به علاوه, بسترهای مناسب حمل و نقل و ترابری, ضمن ایجاد امکان بهره مندی از قابلیت های ترانزیت و حمل و نقل بین المللی, فرصت های ارزنده ای جهت اعمال نقش فعال در معادلات بین المللی فراهم می کند. همچنین نقش موثر زیرساخت های مناسب حمل و نقل در تقویت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران های مختلف, قابل توجه است. محدودیت منابع دولتی و کارآیی پایین این بخش در اجرای پروژه ها, توجه کشورهای مختلف را به استفاده از توانمندی های بخش خصوصی جلب کرده است, در این راستا, ایجاد انگیزه مناسب در بخش غیر دولتی و کاهش مخاطرات و رفع نگرانی های این بخش, از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از زیرساخت های مهم حمل و نقل جاده ای, آزادراه است که در این مقاله, به معرفی و بررسی ابعاد مختلف مشارکت دولت و بخش خصوصی در توسعه آن, با رویکرد افزایش اطمینان بخش خصوصی پرداخته شده است. ترجیح قراردادهای BOO نسبت به BOT, ارایه تضمین از سوی دولت نسبت به بازگشت سرمایه با سود مناسب در دوره معین, مشارکت دولت با سهم معین بدون انتظار سود در دوره قرارداد, عدم مداخله دولت در قیمت گذاری, استفاده از همه ظرفیت های سرمایه گذاری, توجه به حفظ توجیه اقتصادی آزادراه احداث شده یا در حال احداث, در توسعه راه های موازی و موارد دیگر, پیشنهاداتی است که در این مقاله, برای ایجاد انگیزه بیشتر در بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری, و در عین حال دستیابی دولت به اهداف توسعه ای و اجتماعی, ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترکان، اکبر، و شهبازی، میثم. (1389). بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای؛ مسایل و راهکارها. راهبرد، 19(57 (بخش ویژه بررسی های اقتصادی))، 245-276. SID. https://sid.ir/paper/89082/fa

    Vancouver: کپی

    ترکان اکبر، شهبازی میثم. بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای؛ مسایل و راهکارها. راهبرد[Internet]. 1389؛19(57 (بخش ویژه بررسی های اقتصادی)):245-276. Available from: https://sid.ir/paper/89082/fa

    IEEE: کپی

    اکبر ترکان، و میثم شهبازی، “بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای؛ مسایل و راهکارها،” راهبرد، vol. 19، no. 57 (بخش ویژه بررسی های اقتصادی)، pp. 245–276، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89082/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا