مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,067
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7,510
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی مشکلات و محدودیت های درس هنر دوره متوسطه اول از دیدگاه معلمان (یک پژوهش کیفی، مورد مطالعه شهرستان فریدن)

نویسندگان

زمانی دارانی فاطمه

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 نقش و جایگاه هنر به طور فزاینده ای در زندگی در حال بازشناسی است, اما هنرها به عنوان موضوعاتی جانبی و حاشیه ای در مدارس تلقی می شوند. بزرگ ترین لطمه ای که سال هاست به هنر وارد می شود آن است که ما به دانش آموزان اجازه می دهیم برای لذت بردن از هنرها, به سادگی در کلاس درس بدون فعالیت هدفمند عمل کنند و گویی آن ها را در ساعت هنر به حال خود رها می کنیم. اهمیت درس هنر و از طرفی مشکلات انبوه این حوزه موجب شد که در پژوهش حاضر به بررسی این محدودیت ها و مشکلات, از دیدگاه معلمان درس هنر بپردازیم و از تجارب آنان بهره مند شویم. رویکرد این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. میدان پژوهش را معلمان مشغول به تدریس هنردر دوره راهنمایی (متوسطه اول) شهرستان فریدن که دارای حداقل دو ساعت تدریس هنر در سال تحصیلی 96-95 بودند تشکیل دادند. تعداد این معلمان 15 نفر بود که با رعایت اصل اشباع نظری از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شدند. یافته های تحقیق که همان مشکلات و محدودیت های درس هنر بود در 6 مقوله اصلی معلم, مواد و مصالح, دانش آموزان, والدین, محیط آموزشی و سیاست های آموزش و پرورش دسته بندی شد و هر کدام از این مقوله های اصلی نیز به تعدادی زیر مقوله فرعی تقسیم شد. نتایج نشان داد که مسائلی نظیر عدم وجود تخصص و مهارت لازم در آموزش هنر, واگذاری تدریس هنر به دبیران غیر تخصصی, محتوای نا مناسب کتاب درسی, کم اهمیت شمردن درس هنر و اختصاص ساعت کلاس به دروس دیگر, کمبود وقت در تدریس و تمرین, کمبود بودجه, نا آگاهی والدین از اهمیت هنر و نیز سردرگمی دانش آموزان در شناخت حوزه مورد علاقه خود از مهم ترین مشکلات درس هنر در مدارس این شهرستان بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی دارانی، فاطمه. (1396). بررسی مشکلات و محدودیت های درس هنر دوره متوسطه اول از دیدگاه معلمان (یک پژوهش کیفی, مورد مطالعه شهرستان فریدن). همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران (اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی). SID. https://sid.ir/paper/896075/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی دارانی فاطمه. بررسی مشکلات و محدودیت های درس هنر دوره متوسطه اول از دیدگاه معلمان (یک پژوهش کیفی, مورد مطالعه شهرستان فریدن). 1396. Available from: https://sid.ir/paper/896075/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه زمانی دارانی، “بررسی مشکلات و محدودیت های درس هنر دوره متوسطه اول از دیدگاه معلمان (یک پژوهش کیفی, مورد مطالعه شهرستان فریدن)،” presented at the همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران (اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی). 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/896075/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button