مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,641
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تخمین تابع تقاضای تلفن همراه اول با تاکید بر ورود اپراتور جدید

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 183

چکیده

 با گسترش شبکه های ارتباطی - مخابراتی و پذیرش تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی بشر - از جمله موضوعات اقتصادی - ارتباطات سیار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. لذا در این مقاله تقاضای تلفن همراه (همراه اول) و نحوه تاثیر متغیرهای تلفن ثابت, آنتن های BTS, قیمت سیم کارت اپراتور اول, تولید ناخالص داخلی سرانه بر آن بررسی شده است. متغیرها به صورت سالانه و به تفکیک 28 استان کشور در فاصله زمانی (1379-1387) گردآوری شده است. متغیر تولید ناخالص داخلی سرانه جایگزین درآمد سرانه شده است و اپراتور جدید به صورت متغیر مجازی وارد مدل شده اند. اطلاعات و آمارها از شرکت مخابرات ایران و مرکز آمار ایران جمع آوری شده است. روند تخمین مدل به این صورت است که ابتدا برای دوره (1384-1379) مدل برآورد می شود (ایرانسل از سال 1385 وارد بازار شده است), سپس برای دوره زمانی (1387-1385) با این فرض که اپراتور دوم تلفن همراه وارد بازار نشده است, پیش بینی انجام و در نهایت برای دوره زمانی (1387-1379) با در نظر گرفتن اپراتور دوم مدل برآورد می گردد. برای برازش معادله از روش داده های تابلویی استفاده شده است. مدل مناسب با انجام آزمون های لیمر و هاسمن انتخاب شده است. برای بررسی تاثیر ورود اپراتور دوم در دوره زمانی (1384-1379) مدل به روش اثرات ثابت و در دوره زمانی (1387-1379) مدل به روش اثرات تصادفی برآورد شده است. نتایج نشان می دهد که بین ورود اپراتور جدید و تقاضای تلفن همراه اول رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با ورود اپراتور جدید تقاضای تلفن همراه اول افزایش یافته است. همچنین, تلفن همراه اول دارای تقاضای کم کشش و نیز یک کالای ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی نژاد، محمدرضا، سیدشکری، خشایار، و پلنگی، پگاه. (1390). تخمین تابع تقاضای تلفن ‌همراه اول با تاکید بر ورود اپراتور جدید. پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، 19(60)، 161-183. SID. https://sid.ir/paper/89621/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی نژاد محمدرضا، سیدشکری خشایار، پلنگی پگاه. تخمین تابع تقاضای تلفن ‌همراه اول با تاکید بر ورود اپراتور جدید. پژوهش ها و سیاست های اقتصادی[Internet]. 1390؛19(60):161-183. Available from: https://sid.ir/paper/89621/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا میرزایی نژاد، خشایار سیدشکری، و پگاه پلنگی، “تخمین تابع تقاضای تلفن ‌همراه اول با تاکید بر ورود اپراتور جدید،” پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، vol. 19، no. 60، pp. 161–183، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89621/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا