مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,438
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

417
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 این پژوهش با عنوان آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف بین نسلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به نگارش درآمده است. شکاف نسل ها بر قطع پیوندها و روابط بین نسلی اشاره دارد و نخستین بار در دهه 60 میلادی توسط صاحب نظران اجتماعی در کشورهای غربی مطرح شد که به بررسی و ساختارشناسی اختلافات فرهنگی میان والدین و فرزندان می پرداخت. شکاف نسل ها مفهومی است که اختلاف فاحش روانی, اجتماعی, فرهنگی و تفاوت معنادار در بینش و آگاهی, باورها, تصورات, انتظارات, جهت گیری های ارزشی و الگوهای رفتاری میان دو نسل همزمان در یک جامعه را مورد توجه قرار می دهد. تغییر دائمی اجتناب ناپذیر است و امری مذموم و ناپسند شمرده نمی شود, اما نبود سیستمی برای جذب تغییرات و بومی کردن آن, نابرابری دسترسی به اطلاعات, انجماد فکری درباره لزوم پذیرش تحول و بدبین بودن در خصوص مظاهر دنیای جدید, تغییرات گسترده و عمیق را به عامل اصلی شکاف میان نسل ها تبدیل می کند. تغییرات در حوزه های متنوع زندگی نظیر فنی, تکنولوژیکی, فلسفه زندگی و شیوه های انجام کار دائمی است و با گسترش ارتباطات نسل های اجتماعی به تناوب از آن بهره مند می شوند. پیشرفت ها و ابداعات جدید از هر سو زندگی بشر را در برمی گیرند و نسل های جدید به فراخور علاقه و اقتضای سنی سریع تر از آن آگاه می شوند و دنیای فکری خویش را بر اساس آن پایه ریزی می کنند. آنها در دسترسی به اطلاعات تغییر و شناخت و یادگیری آن در جامعه نقش پیشرو را بازی می کنند و والدین و بزرگتر ها غالبا از غافله جا می مانند.نتایج نشان می دهد که والدین فرزند را برای زندگی در آینده تربیت نمی کنند.معیارهای تعلیم و تربیت آنها بیشتر به گذشته نظر دارد. آنان تلاش می کنند با الگو قرار دادن خویش از فرزندشان انسانی شبیه خود بسازند. آن هم با معیارها و باورهایی که در سن و سال خودشان قبول می کنند و می پذیرند و ممکن است برای فرزند نامفهوم باشد, بنابراین والدین وظیفه دارند با احساس مسوولیت و پرهیز از بی تفاوتی, کسب آگاهی درباره فناوری ها, کسب آگاهی درباره پیامدهای تربیتی و اخلاقی آنها, راهنمایی و ارائه مشاوره به فرزندان و نظارت صحیح بر آنها جلوی آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی را کاهش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ماشینچی، علی اصغر، غلامیان، رضا، حسینی، سیدعلی، و علیپور، یعقوب. (1396). آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی. همایش ملی آسیب شناسی و آسیب زدایی پدیده شکاف بین نسلی (زمینه ها، چالش ها، و راهکارها). SID. https://sid.ir/paper/897505/fa

    Vancouver: کپی

    ماشینچی علی اصغر، غلامیان رضا، حسینی سیدعلی، علیپور یعقوب. آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی. 1396. Available from: https://sid.ir/paper/897505/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر ماشینچی، رضا غلامیان، سیدعلی حسینی، و یعقوب علیپور، “آسیب های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی،” presented at the همایش ملی آسیب شناسی و آسیب زدایی پدیده شکاف بین نسلی (زمینه ها، چالش ها، و راهکارها). 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/897505/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button