مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,458
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مدیریت رنگ و نور برای فضای آموزشی

نویسندگان

حافظی اکرم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 فضای آموزشی مناسب, از عوامل مهم و موثر در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزش و یادگیری و یکی از مقوله های مهم در آموزش و پرورش به حساب می آید.بهبود فضاهای فیزیکی می تواند به یادگیری دانش آموزان در حیطه های شناختی, عاطفی و مهارتی کمک کند و انگیزه های آنها را بالا ببرد. بهره گیری از علم روان شناسی محیط, تاثیر بسیاری از عوامل و عناصر محیطی به ویژه رنگ و نور را بر رفتار و قدرت درک و یادگیری دانش آموزان مورد بررسی قرار داده است. در این راستا, پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه مدیریت رنگ و نور در فضاهای آموزشی به ویژه مدارس, با مروری بر تحقیقات انجام شده در این زمینه, به توضیح تاثیرات روان شناختی رنگ و نور و ارائه برخی نکات ضروری برای انتخاب رنگ و تنظیم نور و روشنایی مناسب در فضاهای آموزشی (مدارس) پرداخته است. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای و ابزار پژوهش فیش برداری بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که رنگ و نور به کار رفته در فضاهای آموزشی از تاثیرگذارترین عوامل در یادگیری هستند که باید با سن و دوره تحصیلی دانش آموزان هماهنگی و مطابقت لازم را داشته باشند. به طور کلی, نتایج این پژوهش نشان داد که کلاس های به رنگ آبی روشن, تخته سبز رنگ, سقف سفید, کف خاکستری و میز و صندلی های مات و نیز استفاده مناسب از نور و روشنایی طبیعی (نور خورشید) بیشترین اثر و نقش را در ایجاد احساس لذت و آرامش و یادگیری دانش آموزان ایفا می کنند. بنابراین, بر اساس یافته های پژوهش, راهکارهایی برای بهینه سازی فضاهای آموزشی در کشور ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حافظی، اکرم. (1396). مدیریت رنگ و نور برای فضای آموزشی. همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران (اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی). SID. https://sid.ir/paper/897707/fa

    Vancouver: کپی

    حافظی اکرم. مدیریت رنگ و نور برای فضای آموزشی. 1396. Available from: https://sid.ir/paper/897707/fa

    IEEE: کپی

    اکرم حافظی، “مدیریت رنگ و نور برای فضای آموزشی،” presented at the همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران (اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی). 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/897707/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button