مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر سرپل ذهاب

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 98

چکیده

 مقدمه اختلال کمبود/بیش فعالی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی کودکان در سنین مدرسه می باشد که در صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب می تواند منجر به عوارض و صدمات جبران ناپذیر شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در دانش آموزان شهر سرپل ذهاب انجام شد. مواد و روش ها پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی(Cross-sectional) می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 12-7 ساله شهر سرپل ذهاب در دوره ابتدایی بود. با استفاده از جدول Krejcie و Morgan و با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای, 740 نفر انتخاب (740n=)؛ و پرسش نامه های متغیرهای جمعیت شناختی و علایم مرضی کودکان(4CSI-) را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار آماری SPSS vol. 21 و روش های آمار توصیفی, مجذور خی دو و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. سطح معنی داری(P≤ 0. 05) در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی در کل نمونه 22/11 درصد است. میزان شیوع در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی بیشتر از دختران می باشد. شایع ترین اختلال کمبود/بیش فعالی به ترتیب عبارت بودند از مرکب, بیش فعالی-بی فکری غالب, و بی توجهی غالب. بین همه عوامل جمعیت شناختی, به جز شغل والدین رابطه معنی داری با شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی وجود داشت(P≤ 0. 05). بحث و نتیجه گیری شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی در دانش آموزان شهر سرپل ذهاب در مقایسه با سایر پژوهش های انجام گرفته در داخل و خارج از کشور قابل ملاحظه است(22/11 درصد). با این وجود, لزوم سیاست گذاری های سلامت روان در دانش آموزان برای کاهش بار آسیب در آینده و ارائه راهکارهای برون رفت از این مسئله به قوت خود باقی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حقجو، راهیل، نایب زاده، پرستو، احدی فر، شادی، اناری، شیما، و بهروز، بهروز. (1397). ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر سرپل ذهاب. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 26(2 )، 87-98. SID. https://sid.ir/paper/89976/fa

    Vancouver: کپی

    حقجو راهیل، نایب زاده پرستو، احدی فر شادی، اناری شیما، بهروز بهروز. ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر سرپل ذهاب. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1397؛26(2 ):87-98. Available from: https://sid.ir/paper/89976/fa

    IEEE: کپی

    راهیل حقجو، پرستو نایب زاده، شادی احدی فر، شیما اناری، و بهروز بهروز، “ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر سرپل ذهاب،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 26، no. 2 ، pp. 87–98، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89976/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button