مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

18,116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

آسیب شناسی فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان

نویسندگان

عسگری عشرت

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

فضای مجازی (اینترنت), نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است و با توجّه به اینکه عمر چندانی ندارد, توانسته است به خوبی در زندگی مردم جا باز کند. این فضا در خانواد ها رخنه کرده و بسیاری از کارکردهای خانواده را دچار اختلال کرده است. فضای مجازی با داشتن خصوصیت دیجیتالی بودن, حافظه مجازی, تعاملی بودن, فرامتن بودن و غیر مرکزی بودن از سایر رسانه ها متمایز است. علاوه برآن باید افزود که فضای مجازی به مثابه تیغ دو لبه است که می تواند هم کارکردهای مثبت داشته باشد و هم در ایجاد زمینه های منفی بالاخص اخلال در سلامت روانی کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته باشد. هدف از این پژوهش, بررسی آسیب های فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است, که در آن آثار و پیامدهای منفی اینترنت در رابطه با آداب و اخلاق زندگی خانوادگی مورد بررسی قرار گرفته است. روش علمی پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی بوده, و روش جمع آوری مطالب نیز به صورت کتابخانه ای و جستجو در پایگاه ها و منابع اطلاعات علمیِ اینترنتی بوده است. نتایج پژوهش نشان می دهد, که گسترش فضاهای مجازی اینترنتی مانند انواع دیگر تحوّلات و پیشرفت ها, پیامدها و آثار مثبت و منفی گوناگونی را در زمینه آداب و اخلاق زندگی خانوادگی کاربران این گونه فضاها ایجاد کرده است. از جمله پیامدهای مثبت فضای سایبری, آسان سازی و سرعت بخشی ارتباطات و تبادل اطّلاعات است. از جمله پیامدهای منفی فضای سایبری از ابعاد گوناگون, می توان به آسیب های روانی و شخصیتی, آسیب های خانواده, و آسیب های اخلاقی و فرهنگی اشاره کرد. بنابراین, هدایت و نظارت والدین در کنار شناخت و آگاهی از آسیبهای پیش روی فضای مجازی, میتواند از بهترین راهکارها در جهت رفع آسیبهای فضای مجازی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، عشرت. (1398). آسیب شناسی فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان. همایش ملی روانشناسی، تعلیم و تربیت و سبک زندگی. SID. https://sid.ir/paper/899954/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری عشرت. آسیب شناسی فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان. 1398. Available from: https://sid.ir/paper/899954/fa

    IEEE: کپی

    عشرت عسگری، “آسیب شناسی فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان،” presented at the همایش ملی روانشناسی، تعلیم و تربیت و سبک زندگی. 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/899954/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button