مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

461
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

جایگاه معنوی نور در معماری مساجد ایرانی (بر مبنای حکمت اشراق سهروردی)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 معماری همواره در هر دوره تاریخی تجلی اندیشه ها و روحیه والای معماران, هنرمندان, عرفا و اندیشمندان و فلاسفه بوده است و در این میان اندیشه های شیخ اشراق سهروردی در باب "نور" و تجلی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی با نگاهی عارفانه به توحید, مکتب فلسفی جهان شمولی را بر اساس نور و ظهور و اصالت ماهیت آن, پایه ریزی می کند. نور با ابعاد گسترده معنویت و عرفانی که در خود مستتر دارد, در همه جا بر کیفیت فضا تأثیرگذار بوده و مسجد به عنوان یکی از شاخص ترین بناها در سرزمین های اسلامی, عرصه ظهور و بروز نمایش شکوه و تعالی روح انسان و حرکت به سوی نور مطلق, به بهترین و زیباترین اشکال ممکن بوده است. در این پژوهش به بررسی دیدگاه شیخ شهاب الدین سهروردی (که فلسفه خود را حکمت اشراق به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب نام نهاده و بنیان گذار حکمت نوریه است) در مورد نور و جایگاه آن در معماری سنتی مساجد می پردازیم. پژوهش حاضر در پی آن است تا در ابتدا ضمن بررسی نگاه خاص سهروردی به موضوع نور بر مبنای آن تعریفی از هنر و زیبایی شناسی ارائه دهد و عوامل مؤثر در ذهن و زبان و ناخودآگاه هنرمندان را رهگیری نماید و از آنجا که نور همواره به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر ارزش فضایی اماکن مقدس مطرح بوده و اهمیت و جایگاه ویژه و تأثیرگذاری داشته است, معماری مساجد را به طور خاص به عنوان یکی از جلوه گاه های ارزشمند معماری, مورد بررسی قرار دهد. بنای مسجد به عنوان محل عبادت خدا, جایگاه انسان را در ابعاد معنوی و الوهیت تشدید نموده و نمود گاه وجوه وجودی اوست. به همین منظور پارامتر نور به عنوان اساس وجود خدا و انسان که بر پایه دیدگاه اشراقی استوار است به عنوان کلید این پژوهش قرار گرفته است. تحلیل و بررسی عناصر معماری, نقوش و رنگ های به کاررفته در مساجد و حضور و نقش نور در غنا بخشیدن به آنها منشأ زیبایی درآمیخته با عرفان و الوهیت در هنر اسلامی است که در این فرآیند با بهره گیری از منابع و اسناد کتابخانه ای مطالعات صورت گرفته به عنوان یک پژوهش بنیادی نظری با ماهیت توصیفی به بررسی آن می پردازیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشیار، محبوبه، معمارنژاد، زینب، و عطایی همدانی، محمدرضا. (1400). جایگاه معنوی نور در معماری مساجد ایرانی (بر مبنای حکمت اشراق سهروردی). کنفرانس ملی به سوی شهرسازی و معماری دانش بنیان. SID. https://sid.ir/paper/901353/fa

    Vancouver: کپی

    هوشیار محبوبه، معمارنژاد زینب، عطایی همدانی محمدرضا. جایگاه معنوی نور در معماری مساجد ایرانی (بر مبنای حکمت اشراق سهروردی). 1400. Available from: https://sid.ir/paper/901353/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه هوشیار، زینب معمارنژاد، و محمدرضا عطایی همدانی، “جایگاه معنوی نور در معماری مساجد ایرانی (بر مبنای حکمت اشراق سهروردی)،” presented at the کنفرانس ملی به سوی شهرسازی و معماری دانش بنیان. 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/901353/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

    کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button