مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

113
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی از منظر هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هدف اصلی مقاله تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی می باشد. پرسشی که در اینجا گشودگی ای برای تحلیل ایجاد می کند و بخش مسکوت مانده شده متون در این حوزه را رو می کند, این است که گفتمانی بودن برنامه آموزشی یا برنامه درسی در نگاه ژیرو به چه معناست است؟ . روش پژوهش این مقاله تحلیل توصیفی می باشد که در شش گام ترسیم شده است. یافته های پژوهش در شش تحلیل آورده شده است: تحلیل 1. قدرت و دانش در کنار هم قرار می گیرند و یک ایدئولوری خاصی را ایجاد می کنند و یک دانش خاصی را در برنامه درسی ایجاد می کنند. این اقدام باعث می شود در مدرسه یک معنای خاصی از هویت, ارزش و امکان ساخته شود. تحلیل2. یک روایت خاص, یک فرهنگ خاص در کانون قرار می گیرد و مابقی روایت ها و فرهنگ ها را پس می زند, و این روایت و فرهنگ خاص برنامه درسی و آموزشی ما را شکل می دهد. تحلیل3. فرآیند قدرت طرد کننده هم هست و باعث می شود ما لایه هایی از حقیقت را از دست بدهیم, صدای روایت های خاص در برنامه درسی و برنامه آموزشی شنیده نشود. تحلیل4. نظریه مقاومت ژیرو معتقد است که باید به قلب گفتمان مسلط زد و آن را واسازی کرد و به سمت گفتمانی حرکت کرد که به همه فرهنگ ها اهمیت داده می شود. تحلیل5. در این دیدگاه برای رهایی بخشی برنامه درسی به گونه ای باشد که شاگرد به این موضوع پی ببرد که من سوژه گفتمان مسلط هستم و حال باید تغییراتی ایجاد کنم و حال باید کنشگری و عاملیت من رخ بدهد. تحلیل6. رهایی بخشی برنامه درسی باید سواد انتقادی را پرورش بدهد تا قدرت و جرئت مبارزه را برای در مقابل قدرت قرار گرفتن را به ما بدهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرخنده، امیر، و محمدی، رضوان. (1400). تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی از منظر هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. SID. https://sid.ir/paper/901808/fa

    Vancouver: کپی

    فرخنده امیر، محمدی رضوان. تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی از منظر هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی. 1400. Available from: https://sid.ir/paper/901808/fa

    IEEE: کپی

    امیر فرخنده، و رضوان محمدی، “تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی از منظر هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی،” presented at the کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/901808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

    کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button