مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

376
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ممیزی برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی ایران بر اساس استاندارد اروپایی

صفحات

 صفحه شروع 136 | صفحه پایان 141

چکیده

 مقدمه برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی به عنوان فراهم کننده زمینه برای تربیت افراد متخصص که دارای مهارت های لازم اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو, هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی در ایران با دیگر کشورها بر اساس استاندارهای اروپایی می باشد. مواد و روش ها در این پژوهش توصیفی-مقایسه ای, ابتدا برنامه آموزشی دوره دکترای علوم تشریحی دانشگاه های ایران را بررسی و سپس با استاندارد اورفئوس اروپایی در 8 مولفه مختلف مقایسه گردید و درصد تطابق هر مولفه با استانداردها بررسی شد. یافته های پژوهش: دانشگاه های ایران با استاندارد اورفئوس در 8 مولفه مقایسه گردید. که در 5 مولفه تطابق 100 درصد با استاندارد اروپایی داشته است و این 5 مولفه شامل برنامه آموزشی, اهداف آموزشی, شیوه های آموزشی, مقاطع آموزشی و نقش و جایگاه دانش آموختگان بودند. در حالی که مولفه ساختار کلی برنامه آموزشی و مولفه محتوای آموزش محوری و انتخابی دکترای علوم تشریحی در ایران مطابقت 66 درصد با استاندارد اروپایی را کسب کردند. در نهایت مولفه طول دوره آموزشی دکترای علوم تشریحی تنها مطابقت 50 درصد با استاندارد اورفئوس را کسب کرد. بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که 3 آیتم از مولفه های بررسی شده برنامه درسی ایران با استاندارد اورفئوس مطابقت نداشته اند. این سه مورد شامل عدم وجود کمیته نظارت دوره ای و منظم بر پایان نامه ها, عدم تطابق طول دوره با برنامه درسی و نیز عدم توانایی برنامه درسی برای حضور دانش آموختگان در عرصه های بین المللی بودند. بنا بر این پیشنهاد می شود تشکیل کمیته های نظارت دوره ای و منظم بر روند کار پایان نامه ها و نیز بازنگری کوریکولوم دکترای تخصصی علوم تشریحی در ایران در صدر کار قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی طاویرانی، مصطفی، صادقی، یوسف، و کاوری زاده، فروزان. (1397). ممیزی برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی ایران بر اساس استاندارد اروپایی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 26(4 )، 136-141. SID. https://sid.ir/paper/90216/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی طاویرانی مصطفی، صادقی یوسف، کاوری زاده فروزان. ممیزی برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی ایران بر اساس استاندارد اروپایی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1397؛26(4 ):136-141. Available from: https://sid.ir/paper/90216/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی رضایی طاویرانی، یوسف صادقی، و فروزان کاوری زاده، “ممیزی برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی ایران بر اساس استاندارد اروپایی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 26، no. 4 ، pp. 136–141، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90216/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button