مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,107
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,974
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: روانشناسان در دهه های اخیر, در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خود, عدم احساس کفایت و کنترل شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آگاهی برای حل مشکلات و مسائل زندگی واقعی به شیوه مناسب ریشه دارد. بنابراین, هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی بوده است.مواد و روش ها: این پژوهش بر روی 90 دانش آموز (45 دختر و 45 پسر) پایه های سوم, چهارم و پنجم دبستان که بر اساس پرسشنامه علایم مرضی کودکان SCI-4, مبتلا به اختلالات رفتاری تشخیص داده شدند, انجام گــرفت. آموزش ها شامل آموزش مهارت های اجتماعی برای کلاس درس استفنز و فهرست مهارت های اجتماعی واکر بود که از طریق بحث گروهی, ایفای نقش و الگو سازی ارایه شدند.یافته های پژوهش: تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل واریانس آزمون و t در دو گروه مستقل نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی باعث کاهش نشانگان اختلالات رفتاری شد (526.185, F=2). این کاهش هم در گروه پسران و هم در گروه دختران در سطح 0.001 معنی دار است (F=840.117) برای پسران و 149.150, F=2 برای دختران).بحث و نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد مشکلات دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری تحت آموزش مهارت های اجتماعی کاهش یافته است. این نتایج نشان می دهد که دست اندرکاران امور بهداشت و سلامت کودکان بایستی در خصوص آموزش مهارت های اجتماعی از دوره دبستان اهتمام جدی ورزند. به طور کلی, می توان گفت که آموزش مهارت های اجتماعی به افزایش سلامت روان منجر می شود و در پیشگیری از بیماری های روانی و مشکلات رفتاری نقشی موثر دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، مرید، کیخاونی، ستار، و محمدی، محمدباقر. (1389). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18(3)، 61-68. SID. https://sid.ir/paper/90386/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی مرید، کیخاونی ستار، محمدی محمدباقر. تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1389؛18(3):61-68. Available from: https://sid.ir/paper/90386/fa

    IEEE: کپی

    مرید کریمی، ستار کیخاونی، و محمدباقر محمدی، “تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 18، no. 3، pp. 61–68، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا