مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,317
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عملکرد دانشجویان سال آخر پرستاری در مراقبتهای ویژه قلبی با استفاده از آزمون آسکی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 52

چکیده

 مقدمه: تربیت پرستارانی ورزیده برای انجام مراقبتهای حیاتی در بیماران مبتلا به مشکلات قلب و عروق دارای اهمیت زیادی است. اما برخی مطالعات نشان می دهند که دانشجویان و پرستاران دارای مهارت های مطلوب در این زمینه نیستند. هدف این مطالعه بررسی توانایی دانشجویان پرستاری سال آخر در مراقبت های ویژه بخش قلب است. مواد و روشها: این تحقیق توصیقی تحلیلی در سال 1381 بر روی 37 دانشجوی پرستاری سال آخر انجام گردید . دانشجویان بر حسب انجام و یا عدم انجام کارآموزی بخش ویژه به دو گروه مورد و شاهد تقسیم و با آزمون آسکی صلاحیت بالینی آنها ارزیابی گردید. آزمون شامل 8 ایستگاه: ایستگاه احیا قلبی ریوی پایه, معاینه فیزیکی و شرح حال متمرکز قلبی, ساکشن سطحی و عمیق,1 ایستگاه سوال, 4 ایستگاه شناسایی و کنترل آریتمی بود. در ایستگاههای عملکرد از مشاهده گر, در ایستگاه شرح حال از بیمار استاندارد همجنس و در ایستگاه 1 و3 از مانکن استفاده شد. ملاک قبولی در هر ایستگاه و در کل کسب بیش از 70% تعیین گردید. ایستگاهها زمانبندی شده, دارای راهنما و ترتیب مشخص بودند.یافته های پژوهش: نتایج نشان داد هیچ یک از شرکت کنندگان نمره کل بالای 70% کسب نکردند, نمره مربوط به شناسایی و کنترل آریتمی از حد 50% تجاوز نکرده و تنها در مهارت احیا قلبی – ریوی, گروه اول (که کارآموزی را گذرانده بودند) بهتر از گروه دوم عمل کردند (P<0.005). در بقیه مهارتها بین دو گروه تفاوت معنی داری دیده نشد. در برخی موارد گروه دوم بهتر از گروه اول عمل کردند. ارزیابی حاصل از مشاهده گر و بیمار استاندارد در ایستگاه شماره 2 فاقد معنی دار, ولی دارای همبستگی قوی (89%) بود. نتیجه گیری نهایی: در مجموع مهارتهای هر دو گروه در محدوده غیر قابل قبول قرار گرفت. این امر تجدید نظر در مهارت آموزی و ارزشیابی بالینی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری را منعکس می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مظفری، مصیب. (1383). بررسی عملکرد دانشجویان سال آخر پرستاری در مراقبتهای ویژه قلبی با استفاده از آزمون آسکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 12(42-43)، 45-52. SID. https://sid.ir/paper/90432/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری مصیب. بررسی عملکرد دانشجویان سال آخر پرستاری در مراقبتهای ویژه قلبی با استفاده از آزمون آسکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1383؛12(42-43):45-52. Available from: https://sid.ir/paper/90432/fa

    IEEE: کپی

    مصیب مظفری، “بررسی عملکرد دانشجویان سال آخر پرستاری در مراقبتهای ویژه قلبی با استفاده از آزمون آسکی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 12، no. 42-43، pp. 45–52، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button