Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,560
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی در شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS

صفحات

 صفحه شروع 170 | صفحه پایان 189

چکیده

 از مهم ترین عوامل در برنامه ریزی شهری, استفاده از فضاها و توزیع مناسب و به عبارتی کامل تر عدالت فضایی است. در این راستا کاربری ها و خدمات شهری از جمله عوامل موثر و مفیدند که با پاسخگویی به نیاز جمعیتی, افزایش منفعت عمومی و توجه به استحقاق و شایستگی افراد می توانند با برقراری عادلانه تر, ابعاد عدالت فضایی, عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی را برقرار نمایند. شهر زاهدان با یک سابقه خیلی کوتاه در شهرنشینی, طی دهه های اخیر رشد ناموزونی داشته, که زمینه ساز نابرابری اجتماعی بویژه در امکانات آموزشی در بین شهروندان و مناطق مختلف آن می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد بین مناطق شهری زاهدان در برخورداری از امکانات و تسهیلات آموزشی در سه مولفه سازگاری (موقعیت مکانی با هم جواری ها, موقعیت مکانی و شبکه ارتباطی و در نهایت موقعیت مکانی در ارتباط با طرح تفصیلی), مولفه مطلوبیت (کیفیت ابنیه مراکز آموزشی, موقعیت مکانی و شعاع دسترسی ها, مراکز آموزشی در ارتباط با توزیع و تراکم جمعیت و نوع مالکیت آنها) و بالاخره ظرفیت (تعداد دفعات استفاده از مراکز آموزشی و تعداد کلاس ها در مراکز آموزشی) تفاوت فاحشی وجود دارد. به این صورت که منطقه دو شهرداری به عنوان برخوردارترین, منطقه یک با سطح متوسط برخورداری و منطقه سه به عنوان کم برخوردارترین محسوب می شوند. از نتایج دیگر پژوهش حاضر این است که سازمان یابی امکانات آموزشی در شهر زاهدان حاکی از عدم تعادل و تمرکزگرایی در منطقه دو و تشدید نابرابری ها و در نتیجه گسستگی بیشتر عدالت فضایی بین مناطق است. به نظر می رسد که الگوی توزیع و شعاع دسترسی به امکانات آموزشی در مناطق مختلف شهری زاهدان در وضعیت نامتعادلی قرار دارد. این می تواند هشدار جدی به مدیریت شهری و برنامه ریزان آموزشی باشد, زیرا هر گونه تغییر و تحول سازنده ای در محیط های شهری بدون توجه به پرورش نیروی کارآمد و تشکیل سرمایه انسانی انجام شدنی نیست و نیروی انسانی کارآمد در سایه فرصت های برابر آموزشی به بار خواهد نشست. نگرش سیستمی در نحوه توزیع کاربری های آموزشی, مدیریت یکپارچه شهری, برنامه ریزی های کوتاه مدت و ضربتی برای بر طرف نمودن شکاف و نابرابری و در عین حال اتخاذ برنامه های میان مدت و بلندمدت و افزایش توان اقتصادی شهروندان از مهم ترین راهکارها در جهت نیل به تحقیق عدالت در شهر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کریمیان بستانی، مریم، و مولایی هشجین، نصراله. (1391). ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی در شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS. فضای جغرافیایی، 12(40)، 170-189. SID. https://sid.ir/paper/91572/fa

    Vancouver: کپی

    کریمیان بستانی مریم، مولایی هشجین نصراله. ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی در شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS. فضای جغرافیایی[Internet]. 1391؛12(40):170-189. Available from: https://sid.ir/paper/91572/fa

    IEEE: کپی

    مریم کریمیان بستانی، و نصراله مولایی هشجین، “ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی در شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS،” فضای جغرافیایی، vol. 12، no. 40، pp. 170–189، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/91572/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا