مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

935
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: نوجوانان تحت همودیالیز با مشکلات مربوط به سلامت روان و افت تحصیلی مواجه هستند؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آنها انجام شده است. روش کار: در مطالعه نیمه تجربی حاضر 80 نوجوان تحت همودیالیز در مراکز دیالیز بیمارستان های امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) کرمانشاه به روش نمونه گیری در دسترس بررسی شدند. سپس نمونه ها به گروه های مداخله (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تخصیص تصادفی یافتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سلامت روان بود و درباره پیشرفت تحصیلی, از معدل تحصیلی نمونه ها استفاده شد. داده ها نیز با نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های کای دو, t مستقل و t زوج تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: در گروه مداخله, میانگین نمرات اضطراب (5/44± 10/37), افسردگی (7/34± 15/43) و شکایات جسمی (6/18± 8/99) به طور معنا داری به ترتیب به 2/82± 6/71, 2/87± 11/23 و 2/24± 4/82 کاهش یافت (0. 05>P) و نمره فعالیت های اجتماعی از نمره 5/41± 12/29 به نمره 6/67± 16/27 افزایش پیدا کرده است (0. 05P). نتیجه گیری: براساس مطالعه حاضر, آموزش مهارت های زندگی می تواند سبب ارتقای ابعاد گوناگون سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز شود؛ از این رو پیشنهاد می شود برنامه آموزش مهارت های زندگی در سیر درمان نوجوانان تحت همودیالیز در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، محمدمهدی، و پورصابری، رقیه. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 27(1 )، 45-54. SID. https://sid.ir/paper/92542/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی محمدمهدی، پورصابری رقیه. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1398؛27(1 ):45-54. Available from: https://sid.ir/paper/92542/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی محمدی، و رقیه پورصابری، “اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 27، no. 1 ، pp. 45–54، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92542/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button