مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان، ایران

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه: شروع سریع عملیات احیای قلبی- ریوی پایه توسط گروه های امدادرسان درحوادث به عنوان یک عامل تعیین کننده در افزایش میزان بقا مصدومین شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش احیای قلبی ریوی پایه به دو روش عملی با مولاژ و نمایش فیلم برآگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان انجام شد. روش کار: این مطالعه تجربی دو گروهی با طرح قبل و بعد, بر روی 72 نفر گروه های امدادرسان (امداد گران هلال احمر و آتش نشانان) شهر همدان صورت گرفت. نمونه ها بصورت تصادفی ساده در دو سازمان انتخاب و به دو گروه 36 نفری (A و B) تقسیم شدند. قبل از مداخله, آگاهی و عملکرد واحدهای مورد پژوهش به وسیله پرسشنامه آگاهی و چک لیست عملکرد سنجیده شد. مداخله بصورت برگزاری دوره آموزش نظری و عملی برای گروه A (مولاژ) در گروه های 6 نفری و در گروه B (فیلم) آموزش بصورت یک فیلم در قالب لوح فشرده با همان محتوا, انجام گرفت. بعد از 7 روز آگاهی و عملکرد مورد سنجش قرار گرفت. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدیافته ها: اختلاف آماری معناداری در آگاهی و عملکرد, بین قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه وجود داشت (P<0.05), اما در مقایسه, دو گروه ( A و B) از نظر میزان آگاهی و عملکرد با یکدیگر اختلاف معناداری مشاهده نشد (P>0.05).نتیجه گیری: براساس یافته های این مطالعه گرچه هر دو روش به یک میزان موثر بود و لیکن آموزش به روش فیلم به واسطه داشتن مزایایی چون استفاده از وقت آزاد, عدم نیاز به کلاس, کاربرد آسان و مقرون به صرفه بودن توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحی نیا، غلامحسین، دانشگری لطف، مجتبی، برزو، سیدرضا، مقیم بیگی، عباس، و سکوتی، طاهره. (1395). مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان, ایران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 24(1)، 9-15. SID. https://sid.ir/paper/92609/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحی نیا غلامحسین، دانشگری لطف مجتبی، برزو سیدرضا، مقیم بیگی عباس، سکوتی طاهره. مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان, ایران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1395؛24(1):9-15. Available from: https://sid.ir/paper/92609/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین فلاحی نیا، مجتبی دانشگری لطف، سیدرضا برزو، عباس مقیم بیگی، و طاهره سکوتی، “مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان, ایران،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 24، no. 1، pp. 9–15، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92609/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button