مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,287
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اسلام؛ اصالت جنگ یا اصالت صلح؟

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 157

چکیده

 جنگ و صلح دو وضعیت کاملا متمایز از یکدیگرند که بر هرکدام آثار خاص و قواعد حقوقی ویژه ای مترتب است و پیشینه ای به اندازه تاریخ بشریت دارند. حکومتهای اسلامی در دوران تاسیس و استقرار کامل اسلام , با حکومتهای سایر ادیان و ملل غیرمسلمان , روابط سیاسی ـ حقوقی برقرار کرده و ارتباطات دیپلماتیک داشته اند. سؤال اصلی این نوشتار این است که آیا در روابط کشورهای اسلامی با ملل غیرمسلمان , اصل اولیه , جنگ است یا صلح ؟ در این مقاله, دو دیدگاه مهم در زمینه روابط سیاسی ـ حقوقی حکومت های اسلامی با پیروان سایر ادیان و مشرکان بررسی و تحلیل گردیده است. دیدگاه اول قائل به اصالت جنگ و دیدگاه دوم معتقد به اصالت صلح است. قول قوی و رای صائب, دیدگاه اصالت صلح است. بر اساس این دیدگاه, اصل اولیه و حالت اصلی در روابط بین حکومت های اسلامی و سایرین, صلح است. قاعده همیشگی و جاوید, صلح است و جنگ, عارض بر آن است. روح اسلام و اصولا همه ادیان الهی, با جنگ و خونریزی بی اساس مخالف است و اگر فرمان به آمادگی داده است, هدف آن, دفاع از موجودیت و کیان دین است. بررسی آیات شریفه قرآن, سنت پیامبر و حضرات معصومان(ع) نشان می دهد که روح اسلامی, صلح است. بر اساس این دیدگاه, رابطه دار الاسلام با بقیه کشورهای غیراسلامی, که از حیث عقیدتی دار الکفر یا دار الشرک هستند, صلح آمیز است که یا عنوان دار العهد یا دار الهدنه و یا دار الحیاد را خواهند داشت. بر این اساس, کشوری عنوان دار الحرب را خواهد داشت که بالفعل با تجاوز یا نقض پیمان با کشور اسلامی در حال کارزار باشد. در غیر این صورت, یا کشور بی طرف و جزو دار الحیاد است یا هم پیمان با کشور اسلامی.بنابراین, ارتباط سیاسی و حقوقی بین کشورهای اسلامی و سایر کشورهای غیر مسلمان, در حالت اولیه, «صلح و همزیستی مسالمت آمیز دوستانه و شرافتمندانه» است که در قالب عهد و پیمان یا بی طرفی, صورت قانونی می گیرد و جنگ در حوزه این نظریه, حالتی عارضی و استثنایی است که در برخی شرایط رخ می دهد و کشور اسلامی, گریزی از آن ندارد. اگر تجاوزی صورت گیرد, دفاع مقتدرانه لازم است. بنابراین, آمادگی کامل نظامی ـ امنیتی با تجهیز به آخرین فناوری ها و دستاوردهای روز از جمله ضروریات کشور مستقل اسلامی است که می خواهد «آزاد», «آباد» و «مستقل» در نظام بین المللی گام بردارد و روابط خود را با دیگر کشورها, مبتنی بر «عزت», «حکمت» و «مصلحت» نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزنونی، محمدعلی. (1384). اسلام؛ اصالت جنگ یا اصالت صلح؟. مجله حقوقی، -(33)، 73-157. SID. https://sid.ir/paper/92817/fa

    Vancouver: کپی

    برزنونی محمدعلی. اسلام؛ اصالت جنگ یا اصالت صلح؟. مجله حقوقی[Internet]. 1384؛-(33):73-157. Available from: https://sid.ir/paper/92817/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی برزنونی، “اسلام؛ اصالت جنگ یا اصالت صلح؟،” مجله حقوقی، vol. -، no. 33، pp. 73–157، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92817/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button