مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,097
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل ساختاری روابط اهداف روی آوردی - عملکردی، درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 282 | صفحه پایان 304

چکیده

 پژوهش حاضر با استفاده از یک مدل ساختاری نقش درگیری تحصیلی و اهداف روی آوردی - عملکردی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در رشته علوم انسانی مورد بررسی قرار داده است. جهت انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد. بر این اساس 260 نفر از دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در رشته علوم انسانی در دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 1384 انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از مقیاس اهداف پیشرفت و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) استفاده گردید. لازم به ذکر است که این دو پرسشنامه طی یک مطالعه مقدماتی بر روی 79 نفر از دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان که در رشته علوم انسانی مشغول به تحصیل بودند و به صورت تصادفی از دبیرستان های دخترانه منطقه 3 شهر تهران انتخاب شده بودند اجرا گردید و سپس بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه مقدماتی محتوای این پرسشنامه از نظر مفهومی مورد اصلاح قرار گرفت. در این پژوهش معدل دانش آموزان در پایان سال تحصیلی در پنح درس اختصاصی به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی آنان مد نظر قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی, محاسبه ضریب آلفای کرونباخ, تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که اثر علی اهداف روی آوردی - عملکردی بر ارزش تکلیف, پایداری در تکلیف, راهبردهای پردازش سطحی و عمیق و کمک طلبی از همسالان مثبت است. هم چنین مشاهده شد که اثر علی راهبردهای پردازش عمیق, ارزش تکلیف و پایداری در تکلیف بر پیشرفت تحصیلی مثبت و اثر علی راهبردهای پردازش سطحی و کمک طلبی از همسالان بر پیشرفت تحصیلی منفی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدینی، یاسمین. (1386). مدل ساختاری روابط اهداف روی آوردی - عملکردی, درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله علوم روانشناختی، 6(23)، 282-304. SID. https://sid.ir/paper/92870/fa

    Vancouver: کپی

    عابدینی یاسمین. مدل ساختاری روابط اهداف روی آوردی - عملکردی, درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1386؛6(23):282-304. Available from: https://sid.ir/paper/92870/fa

    IEEE: کپی

    یاسمین عابدینی، “مدل ساختاری روابط اهداف روی آوردی - عملکردی, درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 6، no. 23، pp. 282–304، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92870/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button