مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و ارزیابی برنامة اقدام های گروهی برای ارتقای رابطة والد-نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 283 | صفحه پایان 296

چکیده

 بخش عمده ای از برنامه های اقدام گروهی برای مداخله بر روی رابطه والد-نوجوان تحت تأثیر نظریه تفرد قرار دارند. اما نظریه پردازان دلبستگی بر این باورند که به سبب نقش والدین به عنوان پناهگاه امن, نیاز به صمیمیت در این دوره بیشتر می شود, اما شکل آن تغییر می کند. مسأله اصلی پژوهش حاضر تفکیک دوره کودکی از نوجوانی و توجه جدی به دلبستگی در دورة نوجوانی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی برنامه اقدام گروهی به منظورِ ارتقای رابطة والد-نوجوان در قالب یک طرح تمام آزمایشی به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل والدین نوجوانان منطقة شش شهر تهران بود که از میان آن ها یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و از والدینی که مایل به شرکت در طرح بودند, دعوت به عمل آمد و در نهایت 18 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جای گرفتند. ابتدا مقیاس 21 سؤالی رابطه والد-نوجوان (PARS) (حسینی, ثنایی, پورحسین, کراسکیان, 2016) در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته در معرض برنامة اقدام گروهی ارتقای رابطه والد-نوجوان به عنوان متغیر مستقل قرار گرفت و در پایان مجدداً هر دوگروه از لحاظ وضعیت رابطة والد-نوجوان مورد سنجش قرار گرفتند. درنهایت 25 نفر (13 نفر آزمایش و 14 نفر کنترل) وارد تحلیل شدند. اجرای آزمون t مستقل و وابسته نشان داد که فرضیة اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه اقدام های گروهی محقق ساخته برای ارتقای رابطة والد-نوجوان» رابطه والد-نوجوان را ارتقا می دهد, تأیید گردید (01/0>p). در نتیجه, با توجه به مصاحبه کیفی با والدین و نوجوانان, برنامه اقدام گروهی یاد شده توانست به خوبی رابطة والد-نوجوان را ارتقا دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیده فاطمه، ثنایی ذاکر، باقر، پورحسین، رضا، و کراسکیان، آدیس. (1396). تدوین و ارزیابی برنامة اقدام های گروهی برای ارتقای رابطة والد-نوجوان. مجله علوم روانشناختی، 16(62 )، 283-296. SID. https://sid.ir/paper/93139/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیده فاطمه، ثنایی ذاکر باقر، پورحسین رضا، کراسکیان آدیس. تدوین و ارزیابی برنامة اقدام های گروهی برای ارتقای رابطة والد-نوجوان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1396؛16(62 ):283-296. Available from: https://sid.ir/paper/93139/fa

    IEEE: کپی

    سیده فاطمه حسینی، باقر ثنایی ذاکر، رضا پورحسین، و آدیس کراسکیان، “تدوین و ارزیابی برنامة اقدام های گروهی برای ارتقای رابطة والد-نوجوان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 16، no. 62 ، pp. 283–296، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93139/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button