مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,035
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه مولفه های تحول مثبت نوجوانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 627 | صفحه پایان 634

چکیده

 زمینه عوامل متعددی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مرتبط می باشد و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است, اما آیا مولفه های تحول مثبت نواجوانی هم می تواند با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط داشته باشد؟ هدف هدف از این پژوهش بررسی رابطه تحول مثبت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. بدین منظور تعداد 400 نفر دانش آموز (200 نفر دختر, 200 نفر پسر) با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای و تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزارهای اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه تحول مثبت نوجوانان آرنولد و همکاران (2014) و معدل دانش آموزان بود. یافته ها نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفه های شایستگی؛ اعتماد؛ خلق و خو؛ مراقبت؛ ارتباط و مشارکت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود داشت (p<0/05). نتایج تحلیل واریانس, تفاوت معناداری را بین دو گروه دانش آموزان دختر و پسر نشان داد. این تفاوت ها در مولفه های شایستگی؛ اعتماد؛ خلق و خو؛ مراقبت؛ ارتباط و مشارکت معنی دار بودند, گروه دختران در تمامی مولفه های تحول مثبت به طور معناداری نمرات بالاتری نسبت به پسران داشتند (p<0/01). نتیجه گیری مولفه های تحول مثبت نوجوانی نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و می تواند منجر به بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، خدیجه. (1398). رابطه مولفه های تحول مثبت نوجوانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله علوم روانشناختی، 18(77 )، 627-634. SID. https://sid.ir/paper/93165/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی خدیجه. رابطه مولفه های تحول مثبت نوجوانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1398؛18(77 ):627-634. Available from: https://sid.ir/paper/93165/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه مرادی، “رابطه مولفه های تحول مثبت نوجوانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 18، no. 77 ، pp. 627–634، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button