Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,232
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,060
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی مهارتی-فکری لگو بر میزان یادگیری کودکان مبتلا به اختلال خواندن

صفحات

 صفحه شروع 2175 | صفحه پایان 2183

چکیده

 زمینه مرور پژوهش ها نشان از اثربخشی انواع بازی مهارتی و فکری به صورت جداگانه بر بهبود مهارت خواندن کودکان مبتلا به اختلال خواندن دارد؛ اما آیا تلفیق بازی مهارتی و فکری بر یادگیری کودکان اختلال خواندن اثربخش است؟ هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی مهارتی-فکری لگو بر میزان یادگیری در کودکان مبتلا به اختلال خواندن انجام شد. روش روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری, شامل کلیه کودکان دبستانی پایه سوم و دارای اختلال خواندن و نوشتن شهر تهران بود. 50 کودک به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس, تعداد 30 کودک که دارای تراز بالایی در نارساخوانی بودند, به تصادف انتخاب و در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. هریک از کودکان گروه آزمایش, 12 جلسه بازی مهارتی-فکری لگو شروع با داستان توسط گروه لگوی آموزشی (2014) به همراه آگاهی واج شناختی را به طور گروهی, یک بار در هفته به مدت 60 دقیقه دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی, 1387) که به صورت انفرادی اجرا شد. داده ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها یافته ها نشان داد میزان یادگیری کودکان مبتلا به اختلال خواندن در گروه آزمایش (بازی مهارتی-فکری لگو) نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون افزایش یافته است (0/005≥ p). نتیجه گیری برآمدهای این پژوهش نشان داد, استفاده از بازی مهارتی-فکری لگو می تواند با پرورش قدرت تحلیل و حل مساله, سرعت پردازش, آگاهی واجی, بهبود کارکردهای اجرایی, افزایش توجه, تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری به عنوان یک سیستم یادگیری نوین منجر به بهبود یادگیری گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالکی، سارا، تاجری، بیوک، و احدی، حسن. (1398). اثربخشی بازی مهارتی-فکری لگو بر میزان یادگیری کودکان مبتلا به اختلال خواندن. مجله علوم روانشناختی، 18(83 )، 2175-2183. SID. https://sid.ir/paper/93186/fa

    Vancouver: کپی

    سالکی سارا، تاجری بیوک، احدی حسن. اثربخشی بازی مهارتی-فکری لگو بر میزان یادگیری کودکان مبتلا به اختلال خواندن. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1398؛18(83 ):2175-2183. Available from: https://sid.ir/paper/93186/fa

    IEEE: کپی

    سارا سالکی، بیوک تاجری، و حسن احدی، “اثربخشی بازی مهارتی-فکری لگو بر میزان یادگیری کودکان مبتلا به اختلال خواندن،” مجله علوم روانشناختی، vol. 18، no. 83 ، pp. 2175–2183، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا