مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

افق فهم در آینه فهم افق

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 85

چکیده

 گادامر فهم را واقعه ای می داند که در اثر امتزاج افق مفسر و افق متن پدید می آید. در نگاه گادامر, فهم پیوندی بنیادین با مفهوم افق دارد و در واقع افق در فراشد فهم نقطه کانونی است. افق در نظر نیچه مفهومی محدودکننده است که فراروی از آن ممکن نیست. هوسرل اما توجه خود را بیشتر بر جنبه بسط دهی و گشودگی افق معطوف داشته است, افق همه داده های همراهی است که به طور بی واسطه در شهود داده نشده است ولی در ادراک شیء نقشی اساسی ایفا می کند. گادامر از یک سو همانند نیچه برای افق نقش تحدیدکنندگی قائل است و از سوی دیگر همانند هوسرل به امکان بسط و گشودگی افق باور دارد. در نظر او, پیش داوری ها به مثابه افق درونی و تاریخمندی انسان به مثابه افق بیرونی, در سامان یافتن فهم و در عین حال در تحدید آن نقش ایفا می کنند. گادامر, برخلاف روشنگری, نه تنها پیش داوری را مانع فهم نمی داند بلکه معتقد است پش داوری شرط امکان هر گونه فهم به شمار می آید. فهم همچنین به تاریخ گره خورده است و محصول تاثیر تاریخ بر آدمی است. در نگاه گادامر, سنت یا پیش داوری, تاریخ و زبان عمده عواملی هستند که در تقویم افق مفسر و تحدید منظر او نقش ایفا می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واعظی، اصغر، و فاضلی، فائزه. (1390). افق فهم در آینه فهم افق. فلسفه، 39(2)، 59-85. SID. https://sid.ir/paper/93731/fa

    Vancouver: کپی

    واعظی اصغر، فاضلی فائزه. افق فهم در آینه فهم افق. فلسفه[Internet]. 1390؛39(2):59-85. Available from: https://sid.ir/paper/93731/fa

    IEEE: کپی

    اصغر واعظی، و فائزه فاضلی، “افق فهم در آینه فهم افق،” فلسفه، vol. 39، no. 2، pp. 59–85، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93731/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button