مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زنان، پاساژ و مصرف نشانه ها

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 72

چکیده

 در یک دهه اخیر, تغییرات ژرفی در سبک زندگی یا سیاست های زندگی روزمره در میان زنان ایرانی رخ داده که نه تنها در الگوی کالاهای مصرفی آنها, بلکه در مصرف نشانه ها, مکان ها, فضاها و زمان های خاص نیز متبلور است, به گونه ای که می توان از اقتصاد نشانه ها صحبت کرد. از این رو, مقاله حاضر به بررسی کیفی جهان ـ زیست زنان در یکی از پاساژهای مجلل و بزرگ شیراز می پردازد. در این مطالعه, طیفی از نظریه های مرتبط با مصرف, جنسیت و هویت به کار رفته اند, روش شناسی این مطالعه از نوع کیفی بوده و از روش مردم نگاری برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. روش های گردآوری اطلاعات عبارت اند از مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه ساخت یافته با 31 نفر از زنان فروشنده,‫ خریدار. برای انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و داده ها گردآوری شده از طریق روش تحلیل موضوعی یا تماتیک تحلیل شده اند. یافته های این پژوهش نشان داده اند که پاساژ صرفا مکان مصرف کالاهای متعارف نیست, بلکه فضایی نشانه شناختی و نمادی‫ شده برای مصرف نشانه ها, کیچ, مصرف تظاهری, پرسه زنی, هویت یابی, مقاومت و تمایز جنسیتی و دوست یابی است. از این منظر, مصرف کالاها در بسیاری موارد یکی از رفتارهای حاشیه ای و فرعی در فضای پاساژ است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمدپور، احمد، و بهمنی، مریم. (1389). زنان, پاساژ و مصرف نشانه ها. مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، 12(47 (گروه اجتماعی))، 41-72. SID. https://sid.ir/paper/94026/fa

Vancouver: کپی

محمدپور احمد، بهمنی مریم. زنان, پاساژ و مصرف نشانه ها. مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)[Internet]. 1389؛12(47 (گروه اجتماعی)):41-72. Available from: https://sid.ir/paper/94026/fa

IEEE: کپی

احمد محمدپور، و مریم بهمنی، “زنان, پاساژ و مصرف نشانه ها،” مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، vol. 12، no. 47 (گروه اجتماعی)، pp. 41–72، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94026/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button