مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,997
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش معماری روستا، چرا و چگونه؟

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 111

چکیده

 گرچه نقاط روستایی, بویژه روستاهای ارزشمندی نظیر ابیانه و کندوان و میمند, همواره مورد توجه و نظر معماران و دانشجویان معماری بود, اما شناخت و بررسی ویژگی های روستاهای شاخص و آگاهی از فرهنگ و زندگی و معماری روستایی در قالب فرصت های علمی و تجربی دانشگاهی, قبل از تجدید نظر در برنامه های آموزشی معماری در دهه شصت جایگاه روشنی در دانشکده های معماری نداشت. دیدگاه عدالت طلبانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خواست عمومی در جهت رفع نابرابری ها و محرومیت های جامعه روستایی, به همراه موضع گیری در برابر شهرگرایی و روند سریع و افسار گسیخته توسعه شهری و مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر, آثار خود را در برنامه ریزی آموزشی معماری نیز آشکار کرد و به موزات توجه به روستاها, درس مستقلی برای آشنایی با معماری روستایی و شناخت ابعاد گوناگون زندگی روستاییان پیش بینی شد. اکنون سال هاست دانشجویان معماری از طریق این درس فرصت آشنایی با جامعه روستایی و ویژگی های آن را می یابند. اما مشخص نیست فرصت هایی که از این طریق برای تعمیق آموزش معماری نصیب موسسات آموزشی می شود و تاثیر آن در محتوای آموزش این رشته تا چه حد مثبت بوده و در جهت تحقق اهداف آموزش معماری مدد رسانیده است.از سوی دیگر, آموزش درس روستا در سال های اخیر با نقد و چالش هایی در محیط های علمی مواجه بوده و موجب شده است تا برخی از مدارس معماری نسبت به تجدید نظر در نحوه آموزش این درس و در مواردی حذف یا تعدیل آن قدم بردارند. حال آنکه روش ها و دستاوردهای آموزش «ویژگی های معماری روستا» در ساختار آموزش معماری هیچ گاه به صورتی عمیق و جدی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.مقاله حاضر بر آن است ضمن بررسی روند آموزش روستا در مدارس معماری, جایگاه این درس را در مجموعه دروس این رشته مورد توجه و بررسی قرار دهد و رویکردهایی نوین برای ارتقای کیفی و اثرگذاری بیشتر آن در فرآیند آموزش معماری مطرح کند. این نوشتار, ضمن معرفی سابقه و جایگاه روستا در آموزش معماری و بررسی اهمیت و نقش روستاها در نظام سکونتگاهی کشور, به طرح محتوای آموزشی و چگونگی آموزش درس روستا و همچنین نقش استادان و دیدگاه های آنان نسبت به مقوله روستا می پردازد و با تاکید بر ویژگی میان موضوعی و جامعیت درس روستا بر پیش بینی ها و راهکارهای تحقق اهداف آموزش این درس متمرکز خواهد شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی الحسابی، مهران. (1385). آموزش معماری روستا, چرا و چگونه؟. صفه، 15(42)، 98-111. SID. https://sid.ir/paper/94294/fa

    Vancouver: کپی

    علی الحسابی مهران. آموزش معماری روستا, چرا و چگونه؟. صفه[Internet]. 1385؛15(42):98-111. Available from: https://sid.ir/paper/94294/fa

    IEEE: کپی

    مهران علی الحسابی، “آموزش معماری روستا, چرا و چگونه؟،” صفه، vol. 15، no. 42، pp. 98–111، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button