مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,795
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بن مایه های هنر اسلامی در اندیشه تیتوس بورکهارت

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 100

چکیده

 نگاهی به پژوهش های موجود در زمینه هنر و معماری اسلامی نشان می دهد که بسیاری از تحقیقات انجام شده در این زمینه صرفا جنبه تاریخی و فرمال دارد که آن را برگرفته از هنر بیزانس, ساسانی, قبطی و ... دانسته اند. در میان این پژوهش ها, معدود دانشمندانی وجود دارند که با نگرشی محتوایی به هنر و معارف اسلامی پرداخته اند. در میان این افراد تیتوس بورکهارت از جمله اندیشمندانی است که هنر و معماری اسلامی را با نگرشی متفاوت با آنچه در غرب معمول بوده, و از دیدگاهی معنایی بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است. بورکهارت خصوصیات و ویژگی هنر اسلامی و سرچشمه آن را برگرفته از روح اسلامی می داند و برای اثبات ادعای خود شواهدی دال بر وحدت و انطباق صورت با معنای باطنی هنر اسلامی ارایه می کند که مصادیق بارز آن را در معماری مکان های مذهبی پیدا کرده است.این مقاله سعی دارد تا با مرور و معرفی آثار بورکهارت, ماحصل شناخت و اندیشه وی را از هنر و معماری اسلای ارایه کند. بخش اول مقاله به شناخت و جهان بینی بورکهارت اختصاص دارد. بخش دوم دیدگاه وی را در مورد هنر و معماری اسلامی و نیز شرح اجمالی آثارش مورد توجه قرار می دهد. بخش سوم با تحلیل آثار بورکهارت به اصلی ترین شاخص های معماری اسلامی از دیدگاه او یعنی سنت و رمز می پردازد, و بالاخره قسمت انتهایی مقاله به جمع بندی و نتیجه گیری کلی اندیشه بورکهارت در مورد هنر اسلامی اختصاص یافته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سرتیپی پور، محسن. (1387). بن مایه های هنر اسلامی در اندیشه تیتوس بورکهارت. صفه، 17(46)، 91-100. SID. https://sid.ir/paper/94351/fa

    Vancouver: کپی

    سرتیپی پور محسن. بن مایه های هنر اسلامی در اندیشه تیتوس بورکهارت. صفه[Internet]. 1387؛17(46):91-100. Available from: https://sid.ir/paper/94351/fa

    IEEE: کپی

    محسن سرتیپی پور، “بن مایه های هنر اسلامی در اندیشه تیتوس بورکهارت،” صفه، vol. 17، no. 46، pp. 91–100، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button