مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,219
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و ادراک آهنگ فضا سیر کثرت به وحدت در طول زمان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 73

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تعریف جهان مخلوق را می توان در خلاصه ترین شکل خود در جمله "یکی بود یکی نبود"، به معنای سیر از وحدت به کثرت و سیری دیگر از کثرت به وحدت یافت. در سیر کثرت به وحدت جهان هستی، که دامنه ای از کوچک ترین ذرات تا کهکشان ها و بزرگترهای ناشناخته را در بر می گیرد، ترنمی بس بدیع نهفته است، که درک تنها گوشه کوچکی از آن به مکاشفه ای عمیق، با قلبی لطیف و حساس نیازمند است.در معماری، به عنوان یک اثر مخلوق، نیز ایجاد یک کثرت و به وحدت رساندن آن، که در تعامل با انسان داستان باشد و یا ترنمی را در خود مستتر داشته باشد مورد نظر معماران فرهیخته این سرزمین بوده است که آثار ارزشمند معماری این مرز و بوم گواه و شاهد آن است.اگر بپذیریم عاملیت انسان، چه در آفرینش و چه در بازشناسی فضای معماری و تعامل او با فضا سبب می شود فضای معماری از حالت ایستایی، جمود و بیجانی خود خارج شود، بی شک بودن و حضور او در فضاست که حرکتی را جهت بازشناسی ارزش هایی ایجاد خواهد کرد که از طریق تدوین و انتظام اجزای فضا (سیر کثرت به وحدت) حاصل شده است؛ و از طرف دیگر، وجود تکثر در فضای معماری (بدون تکثر هیچ مخلوقی قابلیت خلق شدن را ندارد) و نقش آن در تعامل با انسان، تاثیری عمیق بر خلق فضای ادراک شده توسط انسان خواهد داشت.این مقاله تلاشی است در تبیین نقش جزییات در ادراک و معنادار کردن فضا در طول زمان و پیمودن راهی از اشاره به مبانی نظری مربوط به ادراک، زمان، مکان، توالی و ... تا مکاشفه تصویری و ملموس از موضوع؛ تبیین رابطه بین جز و کل در ادراک فضا در یک توالی زمانی که بعد دیگر فضا (زمان) را مطرح می کند و دریچه ای را فرا روی معمار امروز در جهت غنا بخشیدن و معنادار کردن مخلوق خود به عنوان یک اثر معماری باز می نماید.  

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودی، محمدحسین. (1382). تدوین و ادراک آهنگ فضا سیر کثرت به وحدت در طول زمان . صفه، 13(37)، 61-73. SID. https://sid.ir/paper/94403/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودی محمدحسین. تدوین و ادراک آهنگ فضا سیر کثرت به وحدت در طول زمان . صفه[Internet]. 1382؛13(37):61-73. Available from: https://sid.ir/paper/94403/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین مسعودی، “تدوین و ادراک آهنگ فضا سیر کثرت به وحدت در طول زمان ،” صفه، vol. 13، no. 37، pp. 61–73، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button