مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,051
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم و کارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 111

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 امروزه آموزش و پرورش در کشور ما عمدتا در محیط داخلی قابل تحقق بوده و بر این منوال تصور تعلیم به نحو قطعی با یک فضای بسته به صورت کلاس همراه است. اما این قطعیت در سنت تاریخی مکان های آموزشی چندان مشاهده نمی شود. الگوی معماری مدارس سنتی ایران حاکی از استمرار تعلیم و تربیت در فضای باز و نوعی کارکرد فعال آموزشی برای حیاط مرکزی آن هاست. این خصوصیت با رویکردی جدید در برخی از مدارس مدرن نیز مشاهده می شود. بنابراین به نظر می رسد انحصار آموزش در فضای داخلی و عدم توجه به قابلیت های عملکردی فضای باز، که بر مدارس رایج ایران حاکم است، از یک سو نسبت به ارزش های حیاط در الگوی مدارس قدیمی غفلت می ورزد و از سوی دیگر از دریافت های نوین در مورد ایجاد فضای باز خلاق و سازنده بی بهره است.در مدارس مدرن نوعی طرز تلقی پیشرفته نسبت به فرآیند ادراک و احساس کودک به هنگام یادگیری باعث ظهور محیطی فعال و سرشار از امکانات تجربه مشاهده و ارتباط انسانی شده است. در این محیط از فضای باز برای توسعه امکان تعادل دانش آموزان با یکدیگر و با محیط طبیعی استفاده می شود. به این ترتیب کلاس درس به فضای باز امتداد یافته و تسهیلات حیاط در خدمت تعلیم و تربیت قرار می گیرد.همین تجربه در ایجاد محیط زنده و آکنده از تعامل انسانی در مدارس سنتی ایران، همچون مدرسه چهار باغ اصفهان، نیز قابل حصول به نظر می رسد. الگوی معماری این مدارس تا حد زیادی محیط تعلیم و تربیت را به یک کانون اجتماعی و یک اجتماع انسانی نزدیک می سازد. عنصر حیاط که در مدارس قدیمی ناظر بر وجه اقامتگاهی این مدارس بود، در مدرسه معاصر نیز می تواند عامل تحرک و پویایی آموزش و پرورش شده و مدرسه را از یک آموزشگاه صرف به یک کانون حیات جمعی مبدل سازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سمیع آذر، علیرضا. (1379). مفهوم و کارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید. صفه، 10(31)، 104-111. SID. https://sid.ir/paper/94483/fa

    Vancouver: کپی

    سمیع آذر علیرضا. مفهوم و کارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید. صفه[Internet]. 1379؛10(31):104-111. Available from: https://sid.ir/paper/94483/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا سمیع آذر، “مفهوم و کارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید،” صفه، vol. 10، no. 31، pp. 104–111، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94483/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button