مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

112
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی نوروفیدبک، ریتالین و ترکیب آن ها در پیشرفت تحصیلی و علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 181

چکیده

 زمینه و هدف: از مشکلاتی که گریبان گیر تعداد زیادی از دانش آموزان است و باعث بروز آسیب های مختلف تحصیلی-اجتماعی و رفتاری در آنان می شود, اختلال نقص توجه-بیش فعالی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک, ریتالین و ترکیب آن ها در پیشرفت تحصیلی و علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی کودکان ADHD در شهر مشهد انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و از طرح های پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مبتلایان به اختلال نقص توجه-بیش فعالی شهر مشهد در سال 1395 بودند که به مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره ای شهر مشهد مراجعه کرده بودند. از میان افراد حاضر در جامعه آماری تعداد 45 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در سه گروه درمان ترکیبی نوروفیدبک با ریتالین (15 نفر), درمان نوروفیدبک (15 نفر) و درمان ریتالین (15 نفر) قرار گرفتند. هر سه گروه ابتدا در مرحله پیش آزمون به وسیله آزمون Conners (فرم والدین) و کارنامه تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه اول درمان نوروفیدبک به همراه ریتالین را به مدت 15 هفته دریافت کردند. گروه دوم نوروفیدبک را به مدت 45 جلسه درمانی 45 دقیقه ای دریافت کردند و گروه سوم با ریتالین به تنهایی به مدت 15 هفته درمان شدند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار آماری SPSS-20 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که روش درمان ترکیبی نوروفیدبک به همراه ریتالین موثرتر از هر یک از این روش ها به صورت محض است. میزان اثربخشی نوروفیدبک محض به نسبت ریتالین محض بیشتر و پایداری آن نیز قابل توجه بود (05/0p<). نتیجه گیری: روش درمان ترکیبی نوروفیدبک به همراه ریتالین, نسبت به هر یک از روش ها به صورت مستقل, می تواند جهت بهبود مشکلات رفتاری و تحصیلی کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی موثرتر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهمند، وحید، ربانی زاده، علی، و دهقان پورفراشاه، هاشم. (1398). مقایسه اثربخشی نوروفیدبک, ریتالین و ترکیب آن ها در پیشرفت تحصیلی و علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی کودکان. تحقیقات علوم رفتاری، 17(2 )، 171-181. SID. https://sid.ir/paper/950316/fa

    Vancouver: کپی

    فرهمند وحید، ربانی زاده علی، دهقان پورفراشاه هاشم. مقایسه اثربخشی نوروفیدبک, ریتالین و ترکیب آن ها در پیشرفت تحصیلی و علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی کودکان. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1398؛17(2 ):171-181. Available from: https://sid.ir/paper/950316/fa

    IEEE: کپی

    وحید فرهمند، علی ربانی زاده، و هاشم دهقان پورفراشاه، “مقایسه اثربخشی نوروفیدبک, ریتالین و ترکیب آن ها در پیشرفت تحصیلی و علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی کودکان،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 17، no. 2 ، pp. 171–181، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button