مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,405
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,048
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تمرینات ذهنی، فیزیکی و ترکیبی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان سالم

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف: پس از گذشتن از مرز 65 سالگی معمولا سالیانه 10 درصد سالمندان استقلال خود را در یک یا چند فعالیت روزانه از دست می دهند. دلیل این امر اغلب تغییرات پسرونده عصبی - عضلانی است که عامل مهمی در کاهش توانایی تعادل و راه رفتن در این گروه از افراد است. با توجه به آنچه بیان شد, هدف پژوهش حاضر مقایسه تمرینات ذهنی, فیزیکی و ترکیبی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان سالم بود.روش بررسی: این تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با سه گروه آزمایشی است. نمونه آماری این تحقیق را 60 نفر از سالمندان شهرکرد با دامنه سنی 60-70 سال تشکیل دادند, که به صورت تصادفی به سه گروه آزمایشی تقسیم شدند. در این تحقیق جهت اندازه گیری تعادل ایستای سالمندان از آزمون تعادلی لک لک (ایستادن بر روی یک پا) و جهت اندازه گیری تعادل پویای سالمندان از آزمون تعادل پویای SEBT استفاده شد. پس از 8 جلسه تمرین از هر یک از گروه ها پس آزمون که مشابه با مرحله پیش آزمون بود به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی و به منظور اطمینان از همسانی واریانس ها در مرحله پیش آزمون از آزمون همسانی واریانس ها (آزمون لون) در سطح (0.05>P) استفاده شد.یافته ها: یافته های آماری پژوهش در سه روش تمرینی (ذهنی, فیزیکی و ترکیبی) در تعادل ایستا و پویا نشان داد که بین عملکرد گروه ها در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نیز نشان داد بین گروه ترکیبی با دو گروه دیگر تفاوت معنی داری وجود دارد (0.001>p) و گروهی که به صورت ترکیبی (تمرین ذهنی - فیزیکی) تمرین کرده بودند نسبت به دو گروه دیگر عملکرد بهتری داشتند. همچنین عملکرد گروه تمرین فیزیکی نیز بهتر از گروه تمرین ذهنی بود (0.029>p).نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق حاضر که حاکی از پیشرفت گروه تمرین ترکیبی نسبت به دو گروه دیگر است, می توان نتیجه گیری کرد که برای افزایش قدرت عضلانی اندام های تحتانی و بهبود تعادل در سالمندان با استفاده از تمرینات قدرتی ویژه مربیان و مسوولین ذیربط می توانند از این روش تمرینی در برنامه های درمانی خود برای سالمندان بهره گیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصلانخانی، محمدعلی، شمس، امیر، و شمسی پوردهکردی، پروانه. (1387). مقایسه تمرینات ذهنی, فیزیکی و ترکیبی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان سالم. سالمند، 3(9-10)، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/95079/fa

    Vancouver: کپی

    اصلانخانی محمدعلی، شمس امیر، شمسی پوردهکردی پروانه. مقایسه تمرینات ذهنی, فیزیکی و ترکیبی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان سالم. سالمند[Internet]. 1387؛3(9-10):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/95079/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی اصلانخانی، امیر شمس، و پروانه شمسی پوردهکردی، “مقایسه تمرینات ذهنی, فیزیکی و ترکیبی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان سالم،” سالمند، vol. 3، no. 9-10، pp. 19–26، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95079/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button