مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

462
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربردشناسی و کاربست آن در آگهی های تجاری: آگهی دورتو

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 227

چکیده

 آگهی های تجاری, رهاورد زندگی شهری است. اگر چه در وهله ی نخست, سازندگان یک آگهی تجاری در پی معرفی محصول خود و اقناع مخاطبان هستند, اما نقش فرهنگ ساز و تأثیر گفتمانی آن ها در جامعه نبایست نادیده گرفته شود. هدف این پژوهش, واکاوی میزان رعایت اصول ادب در آگهی های تجاری در جایگاه گفتمان است. با واکاوی و ژرف نگری در لایه های زیرین گفتمان برخی آگهی های تجاری, می توان دریافت که گفتمان آن ها افزون بر زیر پاگذاشتن اصول ادب, به گسترش ارزش های ناپسند فرهنگی می پردازند. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و رویکرد آن نیز تلفیقی از اصول تعاون گرایس (Grice, 1975) و اصول ادب لیچ (Leech, 1983), و اصول ادب براون و لوینسون (Brown, & Levinson, 1987) است. پیکره ی پژوهش شامل سه آگهی تجاری از مایع ظرف شویی دورتو است که به روش هدف مند انتخاب شده اند. این آگهی ها در فاصله ی زمانی سال های 1396 تا 1399 از شبکه های مختلف تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شده اند. یافته های پژوهش نمایانگر آن است که در این آگهی ها طبق اصول ادب لیچ (Leech, 1983), اصول تأیید, تواضع و سازش رعایت نشده اند و بر مبنای اصول ادب براون و لوینسون (Brown, & Levinson, 1987) افراد از راهبردهایی مانند بیان مستقیم و صریح بهره گرفته اند که در این راهبرد بیشترین تهدید وجهه به چشم می آید. اگر چه در برخی مکالمه ها نیز سعی کرده اند از راهبردهای ادب سلبی و ایجابی استفاده کنند اما با نقض اصول ادب لیچ وجهه ی طرف مقابل را مورد تهدید قرار داده اند و منجر به ایجاد تنش در مکالمه ها شده اند و به این ترتیب, گفتمانی غیر مؤدبانه را ایجاد کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفاهی، سمانه. (1400). کاربردشناسی و کاربست آن در آگهی های تجاری: آگهی دورتو. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 13(41 )، 209-227. SID. https://sid.ir/paper/950923/fa

    Vancouver: کپی

    رفاهی سمانه. کاربردشناسی و کاربست آن در آگهی های تجاری: آگهی دورتو. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1400؛13(41 ):209-227. Available from: https://sid.ir/paper/950923/fa

    IEEE: کپی

    سمانه رفاهی، “کاربردشناسی و کاربست آن در آگهی های تجاری: آگهی دورتو،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 13، no. 41 ، pp. 209–227، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950923/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button