مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 80

چکیده

 این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش وپرورش انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف, کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش های آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل مسئولین وزارت آموزش وپرورش و در بخش کمّی شامل تمامی مدیران دبیرستان های متوسطه دوره دوم شهر تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 290 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها, در بخش کیفی, مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی, پرسشنامه محقق ساخته با 185 سؤال بر مبنای مقیاس 5 گزینه ای بود. روایی پرسشنامه از نظر محتوایی از طریق چند نفر از خبرگان, روایی سازه شاملﻫ ﻤ ﮕ ﺮ ا از طریق محاسبه ﻣ ﯿ ﺎ ﻧ ﮕ ﯿ ﻦ وارﯾ ﺎ ﻧ ﺲ اﺳ ﺘ ﺨ ﺮ اج ﺷ ﺪ ه و روایی واﮔ ﺮ ا از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی برای ابعاد پرسشنامه بالاتر از 7/0 به دست آمد. نتایج به دست آمده به شناسایی 10 مؤلفه و 185 شاخص منجر شد که 5 مؤلفه اثرگذار شامل هویت اجتماعی, سرمایه اجتماعی, تعاملات خانوادگی, مصرف رسانه و سبک زندگی و 5 بعد اثرپذیر پیشرفت تحصیلی, توانمندسازی دانش آموزان, مسئولیت پذیری اجتماعی, مقبولیت اجتماعی و شادی دانش آموزان تأثیر دارند. نتایج دیگر نشان داد که وضعیت موجود مؤلفه های شناسایی شده در توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش وپرورش مطلوب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بازگلی، حمیدرضا، صفری، محمود، و ایمانی، محمدنقی. (1399). طراحی الگوی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش ایران. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 13(1 )، 63-80. SID. https://sid.ir/paper/951393/fa

    Vancouver: کپی

    بازگلی حمیدرضا، صفری محمود، ایمانی محمدنقی. طراحی الگوی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش ایران. مطالعات توسعه اجتماعی ایران[Internet]. 1399؛13(1 ):63-80. Available from: https://sid.ir/paper/951393/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا بازگلی، محمود صفری، و محمدنقی ایمانی، “طراحی الگوی توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش ایران،” مطالعات توسعه اجتماعی ایران، vol. 13، no. 1 ، pp. 63–80، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/951393/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button