مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند شهر قم: کاربرد مدل فرانظری

صفحات

 صفحه شروع 182 | صفحه پایان 191

چکیده

 اهداف: هدف از این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای مدل فرانظری در ارتقاء فعالیت فیزیکی مردان سالمند بود.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی روی 140 نفر از سالمندان عضو کانون های بازنشستگان شهر قم با ویژگی های انتخاب تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار استفاده شده پرسشنامه محقق ساخته مبتنی برمدل فرانظری و پرسشنامه فعالیت فیزیکی سالمندان چامپس بود.جهت تحلیل نتایج از آزمون کای – دو و آنالیز واریانس با داده های تکراری در نسخه 18 نرم افزارSPSS استفاده شد.این مطالعه در پایگاه ثبت کارآزمایی های بالینی (IRCT) به شماره IRCT201407208742N5 تایید شد.یافته ها: قبل از آموزش دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغییرهای فردی و وضعیت فعالیت فیزیکی تفاوت معنی داری نداشتند (P>0.05). میانگین نمره فعالیت فیزیکی سالمندان در گروه مداخله قبل از آموزش,یک ماه بعد از آموزش و شش ماه پس از آموزش تفاوت معنی داری داشت (P<0.001), علاوه بر این میانگین نمره ساختارهای مربوط به پرسشنامه مبتنی بر مدل نیز تفاوت معنی داری پس از آموزش در این گروه داشتند (P<0.05). درگروه کنترل تفاوت معنی داری در فعالیت فیزیکی و میانگین نمره ساختارهای پرسشنامه وجود نداشت.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش انجام مداخله آموزشی برمبنای مدل فرانظری در ارتقای فعالیت فیزیکی موثر و دارای اعتبار است و الگوی فرانظری می تواند در این زمینه مفید باشد. با کاربرد این الگو و شناسایی عوامل تسهیل گر و موانع رفتار فعالیت فیزیکی در سالمندان می توان درجهت ارتقاء فعالیت جسمانی منظم گام های موثری برداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، زینب، مجلسی، فرشته، طل، آذر، رحیمی فروشانی، عباس، صحاف، رباب، گل، محمدعلی، و محبی، سیامک. (1394). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند شهر قم: کاربرد مدل فرانظری. سالمند، 10()، 182-191. SID. https://sid.ir/paper/95186/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی زینب، مجلسی فرشته، طل آذر، رحیمی فروشانی عباس، صحاف رباب، گل محمدعلی، محبی سیامک. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند شهر قم: کاربرد مدل فرانظری. سالمند[Internet]. 1394؛10():182-191. Available from: https://sid.ir/paper/95186/fa

    IEEE: کپی

    زینب کریمی، فرشته مجلسی، آذر طل، عباس رحیمی فروشانی، رباب صحاف، محمدعلی گل، و سیامک محبی، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند شهر قم: کاربرد مدل فرانظری،” سالمند، vol. 10، no. ، pp. 182–191، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button