مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

847
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,053
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 140 | صفحه پایان 172

چکیده

 مفهوم بازنمایی همزمان با چرخش زبانی در علوم انسانی به عنوان موضوع قابل توجه حوزه مطالعات فرهنگی تبدیل شد. درنتیجه, این مطالعات, بافت های وسیع تر اجتماعی و فرهنگی و چگونگی تغییرات اجتماعی در مرکز توجه قرار گرفت. بر این اساس, توجه به بازنمایی اجتماع و چگونگی تغییرات آن ضروری است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که با هدف حل بخشی از مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور ساخت یافته؛ سطح اجتماع را چگونه بازنمایی می کند و این بازنمایی خاص, چه پیامدی را موجب می گردد؟ به این منظور, روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به مثابه روش بررسی تغییرات اجتماعی و فرهنگی, انتخاب و سپس از طریق سازوکارهای زبان شناختی مایکل هلیدی, در قالب مراحل سه گانه, بازسازی و درنهایت, با استفاده از این روش, متن سند بررسی و نتایج ارائه شد. اجتماع از منظر سند مذکور دارای هفت حوزه آموزش و پرورش, سیاسی اداری, فرهنگی, دینی, رسانه و ارتباطات, حرفه ای و اقتصادی و سلامت و بهداشت است. این حوزه ها به لحاظ اعتبار در جایگاه تساوی نیستند؛ بلکه درنهایت, این نظم گفتمان دینی است که در مقام اول قرار می گیرد و امکان می یابد تا دیگر نظم های گفتمان را مورد تفسیر قرار دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ این سند نتوانسته است با استفاده از مبانی فکری نظم گفتمان دینی, تفسیر قابل ملاحظه ای از نظم های گفتمانی دیگر ارائه کند و موجب تغییر جدّی در آنها شود. براین اساس, ترسیم روابط میان هفت حوزه موضوعی سند در راستای یک تغییر اجتماعی در نظام آموزش و پرورش نیز محقق نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمیان، سیدمحمدحسین. (1400). بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. اسلام و مطالعات اجتماعی، 9(3 (پیاپی 35) )، 140-172. SID. https://sid.ir/paper/952078/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمیان سیدمحمدحسین. بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. اسلام و مطالعات اجتماعی[Internet]. 1400؛9(3 (پیاپی 35) ):140-172. Available from: https://sid.ir/paper/952078/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدحسین هاشمیان، “بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،” اسلام و مطالعات اجتماعی، vol. 9، no. 3 (پیاپی 35) ، pp. 140–172، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952078/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button