مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

431
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 50

چکیده

 زمینه به دلیل نقش محوری کتاب های درسی در پرورش شخصیت دانش آموزان, محتوای آنان نیازمند ارزیابی است. لذا هدف پژوهش فعلی, ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش است. روش روش تحقیق حاضر آمیخته است که با ترکیبی از روش های مطالعات اسنادی, دلفی فازی و تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه تحقیق شامل متون مرتبط با موضوع تحقیق بود. جامعه آماری را علاوه بر کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه, اساتید شاغل در دانشگاه های استان همدان در رشته های الهیات, علوم تربیتی و روانشناسی تشکیل داد که 40 نفر از آن ها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتاب های مذکور به روش تمام شماری بررسی گردید. روش نمونه گیری از جامعه تحقیق, در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش, پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا برای جمع آوری داده ها و از روش آنتروپی شانون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها یافته ها حاکی است که خبرگان درباره 9 مولفه از رویکرد تربی ت منش به وحدت نظر رسیده اند و میزان توجه به مولفه های رویکرد تربیت منش در محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی از توزیع نرمالی برخوردار نیست, بلکه به صورت نامتعادل است. نتیجه گیری بازنگری در کتاب های مطالعات اجتماعی بر اساس مولفه های رویکرد تربیت منش ضروری است؛ زیرا برخی از مولفه های رویکرد مذکور که می توانستند نقش عمده ای در پرورش منش دانش آموزان در راستای اکتساب عادات اخلاقی خوب, تمرین رفتار اخلاقی و درک ارزش های اخلاقی و عمل بر مبنای آن داشته باشند, در محتوای کتاب های نامبرده مغفول مانده اند و برخی دیگر نیز مورد کم توجهی قرار گرفته ا ند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عطار، شیما، ناطقی، فائزه، و عرفانی، نصراله. (1400). ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری، 16(1 )، 43-50. SID. https://sid.ir/paper/952122/fa

    Vancouver: کپی

    عطار شیما، ناطقی فائزه، عرفانی نصراله. ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1400؛16(1 ):43-50. Available from: https://sid.ir/paper/952122/fa

    IEEE: کپی

    شیما عطار، فائزه ناطقی، و نصراله عرفانی، “ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 16، no. 1 ، pp. 43–50، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952122/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button