مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

437
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی مثبت نگری بر کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان زن دانش آموزان استثنایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 13

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مثبت­ نگری بر کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان زن دانش­ آموزان استثنایی شهر تهران بود. روش پژوهش به شیوه­ ی نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی معلمان زن مدارس استثنایی شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 که 680 نفر بودند و از میان آن ها 24 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند و به پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL) و پرسشنامه تاب آوری دیویدسون و کانر (CD-RSC) پاسخ دادند. شرکت کنندگان گروه آزمایش, 8 جلسه برنامه ی مثبت نگری را دریافت نمودند. داده­ ­ ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری و با نرم افزار تحلیل آماری SPSS نسخه ی 22, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فرضیه ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش گروهی مثبت­ نگری بر کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان زن دانش­ آموزان استثنایی, مورد تأیید قرار گرفته است و معلمان زن گروه آزمایش نسبت به معلمان زن گروه کنترل در پس آزمون, به طور معناداری, کیفیت زندگی و تاب آوری بیشتر داشتند. بدین ترتیب استفاده از آموزش گروهی مثبت نگری موجب افزایش کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان زن دانش­ آموزان استثنائی شده؛ زیرا روش مداخله مثبت نگر می تواند احساسات, رفتارها و شناخت های مثبت را در افراد افزایش دهد. از این­ رو, به کارگیری این آموزش می تواند در راستای بهبود کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان مدارس استثنایی مفید واقع شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی حسین آبادی، مریم، زندی پور، طیبه، و حسینیان، سیمین. (1400). اثربخشی آموزش گروهی مثبت نگری بر کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان زن دانش آموزان استثنایی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 1-13. SID. https://sid.ir/paper/952177/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی حسین آبادی مریم، زندی پور طیبه، حسینیان سیمین. اثربخشی آموزش گروهی مثبت نگری بر کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان زن دانش آموزان استثنایی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(4 (پیاپی 37) ):1-13. Available from: https://sid.ir/paper/952177/fa

    IEEE: کپی

    مریم قاسمی حسین آبادی، طیبه زندی پور، و سیمین حسینیان، “اثربخشی آموزش گروهی مثبت نگری بر کیفیت زندگی و تاب آوری معلمان زن دانش آموزان استثنایی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 37) ، pp. 1–13، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952177/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button