مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

835
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه خودپنداره تحصیلی، اضطراب امتحان و خودنظم دهی تحصیلی در کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی و عادی شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف پژوهش حاضر مقایسه خودپنداره تحصیلی, خودنظم دهی تحصیلی و اضطراب امتحان کودکان با اختلال کم­ توجهی بیش­ فعالی و عادی شهر تبریز بود. روش پژوهش علّی-مقایسه ای بود و جامعه آماری شامل کودکان با اختلال کم ­ توجهی بیش­ فعالی به تعداد 45 نفر و کودکان عادی پایه اول تا ششم ابتدایی مدارس شهر تبریز که حدودا 1000 نفر در نیمسال دوم تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند نمونه آماری شامل 35 نفر کودک با اختلال کم ­ توجهی بیش­ فعالی و 35 نفر کودک عادی می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از مراکز و مدارس کودکان بیش ­ فعال سطح شهر تبریز انتخاب شدند و به پرسشنامه ارزیابی شناختی کودکان زاتر و چاسین (CCAQ), پرسشنامه خودپنداره مربوط به مدرسه (SCSI) و پرسشنامه خودنظم ­ بخشی تحصیلی (SRQ-A) پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) به وسیله نرم افزار SPSS-16 استفاده شد. یافته­ های به دست آمده نشان داد متغیرهای خودپنداره تحصیلی, اضطراب امتحان و خودنظم دهی تحصیلی در بین گروه­ های کودکان با اختلال کم­ توجهی بیش­ فعالی و عادی متفاوت هستند, به ­ گونه ای که اضطراب امتحان در کودکان با کم ­ توجهی بیش ­ فعالی در مقایسه با کودکان عادی بیشتر می باشد. همچنین, می توان بیان نمود که خودپنداره تحصیلی و خودنظم دهی تحصیلی نیز بین کودکان با اختلال کم­ توجهی بیش ­ فعالی نسبت به کودکان عادی کمتر می باشد. در نتیجه فراهم کردن فرصت های پیشرفت برای این دانش آموزان و افزایش اعتماد به خود و مدرسه, تشویق آن­ ها به تلاش بیشتر, جذاب ساختن محیط آموزش برای بهتر شدن مشکلات آن ها پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهلولیان، آیلار، و شاکردولق، علی. (1400). مقایسه خودپنداره تحصیلی, اضطراب امتحان و خودنظم دهی تحصیلی در کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی و عادی شهر تبریز. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 78-86. SID. https://sid.ir/paper/952363/fa

    Vancouver: کپی

    بهلولیان آیلار، شاکردولق علی. مقایسه خودپنداره تحصیلی, اضطراب امتحان و خودنظم دهی تحصیلی در کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی و عادی شهر تبریز. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(4 (پیاپی 37) ):78-86. Available from: https://sid.ir/paper/952363/fa

    IEEE: کپی

    آیلار بهلولیان، و علی شاکردولق، “مقایسه خودپنداره تحصیلی, اضطراب امتحان و خودنظم دهی تحصیلی در کودکان با اختلال کم توجهی بیش فعالی و عادی شهر تبریز،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 37) ، pp. 78–86، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952363/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button