مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

343
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری مادران دارای کودک طیف اتیسم و اثربخشی آن بر بهبود تعامل با کودک

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 110

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری مادران دارای کودک طیف اتیسم بر بهبود تعامل با کودک انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری 30 مادر داوطلب دارای کودک اوتیسم بود که به روش نمونه گیری به صورت در دسترس 24 مادر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 12 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری مادران دارای فرزند مبتلا به طیف اتیسم طراحی و سپس برای گروه آزمایش اجرا شد. گروه آزمایش برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری را در 12 جلسه 90 دقیقه­ ای دریافت کردند؛ درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. به منظور بررسی تأثیر برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری از مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (CPRS) استفاده شد. تحلیل داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS-22 نشان داد که توانمندسازی شناختی-رفتاری در کاهش میزان تعارض و وابستگی و افزایش نزدیکی مادران کودکان طیف اتیسم مؤثر بوده است (001/0P<). نتایج پژوهش نشان داد که برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری مادران باعث کاهش تعارض وابستگی و افزایش خرده­ مقیاس نزدیکی بین والد-کودک در روابطشان گردید. این مطالعه, نقش بسزایی در افزایش اطلاعات مرتبط با تعاملات والد-کودک, کودکان و نوجوانان مبتلا به اتیسم از طریق آموزش به والدین به ویژه مادران ایفا نموده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارجمندنیا، علی اکبر، ودودی، ساجده، و فکری، مریم. (1400). طراحی برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری مادران دارای کودک طیف اتیسم و اثربخشی آن بر بهبود تعامل با کودک. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 99-110. SID. https://sid.ir/paper/952447/fa

    Vancouver: کپی

    ارجمندنیا علی اکبر، ودودی ساجده، فکری مریم. طراحی برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری مادران دارای کودک طیف اتیسم و اثربخشی آن بر بهبود تعامل با کودک. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(4 (پیاپی 37) ):99-110. Available from: https://sid.ir/paper/952447/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر ارجمندنیا، ساجده ودودی، و مریم فکری، “طراحی برنامه توانمندسازی شناختی-رفتاری مادران دارای کودک طیف اتیسم و اثربخشی آن بر بهبود تعامل با کودک،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 37) ، pp. 99–110، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952447/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button