مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

895
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونته سوری

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 74

چکیده

 در طول تاریخ مربوط به تربیت اوان کودکی, الگوها و رویکردهای مشهور مختلفی به ظهور رسیده که همچنان مورد اقبال و توجه هستند. الگوی برنامه درسی مونته سوری یکی از این الگوهاست که بکارگیری آن در کشور ما نیز رو به گسترش است. هدف مقاله حاضر, بررسی مبانی فلسفی الگوی مذکور و تحلیلی بر ماهیت یادگیری برخاسته از آن است. برای این منظور, با استفاده از روش تحلیلی فلسفی پس رونده در قالب رویکرد استنتاجی, برخی از مبانی فلسفی این الگو استنباط و تدوین گردید. این مبانی عبارتند از: نگاه کل گرا به هستی و کودک و لزوم تربیت کل گرایانه, برخورداری کودک از وجه فردی و اجتماعی و تأکید بر تربیت هر دو وجه, وجود نیروی خودانگیخته درون کودک در مسیر رشد, توجه به تمایلات کودک و لزوم آشکارسازی ظرفیت های درونی او, تأکید بر مراحل مختلف رشد و تدارک تجربیات یادگیری متناسب با اقتضائات هر مرحله, آزادی کودک به عنوان عنصر کلیدی در سراسر فرایند تربیت, تطابق نسبی رویکرد آموزشی مونته سوری با رویکرد سازنده گرایی, تدارک محیط آموزشی مطلوب در راستای همکاری با فرمان طبیعت. در ادامه نیز با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی روشن شد که ماهیت یادگیری در این الگو با یافته های تحقیقات جدید درباره یادگیری که بر صلاحیت, عاملیت, کودکی چندگانه و اولویت تجربه زیسته کودکان مبتنی است, قرابت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی، معصومه. (1400). بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونته سوری. توسعه حرفه ای معلم، 6(2 (پیاپی 20) )، 59-74. SID. https://sid.ir/paper/952595/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی معصومه. بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونته سوری. توسعه حرفه ای معلم[Internet]. 1400؛6(2 (پیاپی 20) ):59-74. Available from: https://sid.ir/paper/952595/fa

    IEEE: کپی

    معصومه کیانی، “بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونته سوری،” توسعه حرفه ای معلم، vol. 6، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 59–74، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952595/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button