مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

695
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

790
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ادراک از محیط کلاس، سرزندگی تحصیلی و قلدری در کودکان با خانواده تک والد و عادی

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 183

چکیده

 پدیده تک والدی در تمام دنیا به عنوان یک بحران بزرگ اجتماعی مطرح است. هدف این پژوهش, مقایسه ادراک از محیط کلاس, سرزندگی تحصیلی و قلدری کودکان خانواده های تک والد با دو والد در جامعه آماری دانش آموزان پایه چهارم, پنجم و ششم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 96-1395 است. با روش پژوهش علی-مقایسه ای (پس رویدادی), 69 دانش آموز تک والد (گروه تک والد) با نمونه گیری در دسترس انتخاب و با 69 دانش آموز دو والد (گروه گواه) از نظر متغیرهای جنسیت, پایه ی تحصیلی, وضعیت جسمانی و عملکرد تحصیلی همتا شدند. سپس هر دو گروه پرسشنامه های ادراک از محیط کلاس(جنتری, گابل و ریزا), سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده) و مقیاس قلدری (ایلی نویز) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با آزمون های t وابسته و t مستقل, ویل کاکسون و u من ویتنی انجام شد. یافته ها نشان داد بین میزان ادراک از محیط کلاس و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان تک والد و عادی تفاوت معنی داری وجود ندارد, اما میزان زورگویی و قربانی شدن دانش آموزان تک والد به طور معنی داری بیش از دانش آموزان عادی است. همچنین تفاوت ادراک از محیط کلاس و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان تک والد دختر و پسر معنی داری نیست, اما میزان قلدری (زورگویی و قربانی شدن) در بین پسران تک والد به طور معنی داری بیشتر از دختران تک والد است. لذا ارایه خدمات مشاوره ای به کودکان تک والد, برگزاری کارگاه های آموزشی جهت آشنا شدن معلمان, کادر مدرسه و خانواده ها به خصوص در بحث قلدری موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرجلیلی، رضوان، زندوانیان، احمد، و صالح زاده، مریم. (1399). مقایسه ادراک از محیط کلاس, سرزندگی تحصیلی و قلدری در کودکان با خانواده تک والد و عادی. مطالعات زن و خانواده، 8(3 (پیاپی 18) )، 161-183. SID. https://sid.ir/paper/953255/fa

    Vancouver: کپی

    میرجلیلی رضوان، زندوانیان احمد، صالح زاده مریم. مقایسه ادراک از محیط کلاس, سرزندگی تحصیلی و قلدری در کودکان با خانواده تک والد و عادی. مطالعات زن و خانواده[Internet]. 1399؛8(3 (پیاپی 18) ):161-183. Available from: https://sid.ir/paper/953255/fa

    IEEE: کپی

    رضوان میرجلیلی، احمد زندوانیان، و مریم صالح زاده، “مقایسه ادراک از محیط کلاس, سرزندگی تحصیلی و قلدری در کودکان با خانواده تک والد و عادی،” مطالعات زن و خانواده، vol. 8، no. 3 (پیاپی 18) ، pp. 161–183، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953255/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button