مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل ارزیابی کیفیت خدمات درمانی از نگاه مشتریان با استفاده از ابزار تصمیم گیری چند معیاره فازی ترکیبی (مطالعه موردی: مراکز درمانی شهرستان شاهرود)

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: آگاهی از رضایت مندی بیمار از کیفیت خدمات جهت پیشبرد استراتژی های بهبود عملکرد حیاتی است. هدف اصلی ارزیابی کیفیت خدمات در سیستم سلامت و درمان, اندازه گیری عملکرد خدمات, تشخیص مشکلات, ارتقای کارایی و در نهایت ارائه خدمات مطلوب برای جامعه وسیع مشتریان است. روش پژوهش: در این پژوهش ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و نظرخواهی از خبرگان, هفت بعد کلیدی جهت ارزیابی کیفیت خدمات درمانی تعیین و با استفاده از روش توسعه یافته بهترین-بدترین فازی وزن دهی شده اند. در ادامه با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته, نظرات مراجعه کنندگان به بخش های مختلف مراکز درمانی منتخب به عنوان نمونه آماری در مورد کیفیت خدمات بررسی شده است. درنهایت مجموعه مراکز درمانی و بخش های بستری و ابعاد کیفیت با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره ویکور فازی و آزمون های آماری مرتبط تحلیل و رتبه بندی شده اند. یافته ها: توسعه مدل ارزیابی رضایت مندی جامع توانسته است گستره مطلوبی از معیارهای اثرگذار بر رضایت مندی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را در برگیرد. علاوه بر آن, استفاده از تصمیم گیری چندمعیاره ترکیبی توسعه داده شده فازی توانسته است عدم قطعیت فرایند ارزیابی معیارهای کیفی مدنظر ارزیابی شوندگان را لحاظ نماید. یافته های کلیدی تحقیق حاکی از آن است که اوزان نهایی به ترتیب اولویت عبارت اند از ابعاد بیمارمحوری (0/198), زمان (0/188), اثربخشی (0/178), پاسخگوی (0/123), تضمین (0/112), مالی (0/108) و ارتباطات سلامت (0/09). نتیجه گیری: مراکز درمانی با تمرکز برنامه های بهبود عملکرد مبتنی بر اولویت های حاصل می توانند به سطح مطلوب تری از کیفیت خدمات و در نهایت رضایت مندی مراجعه کنندگان دست یابند. ازاین رو خواهند توانست به مزیت رقابتی پایدار نیز دست یابند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری، نورا، و حسنی، علی اکبر. (1399). ارائه مدل ارزیابی کیفیت خدمات درمانی از نگاه مشتریان با استفاده از ابزار تصمیم گیری چند معیاره فازی ترکیبی (مطالعه موردی: مراکز درمانی شهرستان شاهرود). مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 11(1 (پیاپی 35) )، 35-46. SID. https://sid.ir/paper/953656/fa

    Vancouver: کپی

    امیری نورا، حسنی علی اکبر. ارائه مدل ارزیابی کیفیت خدمات درمانی از نگاه مشتریان با استفاده از ابزار تصمیم گیری چند معیاره فازی ترکیبی (مطالعه موردی: مراکز درمانی شهرستان شاهرود). مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)[Internet]. 1399؛11(1 (پیاپی 35) ):35-46. Available from: https://sid.ir/paper/953656/fa

    IEEE: کپی

    نورا امیری، و علی اکبر حسنی، “ارائه مدل ارزیابی کیفیت خدمات درمانی از نگاه مشتریان با استفاده از ابزار تصمیم گیری چند معیاره فازی ترکیبی (مطالعه موردی: مراکز درمانی شهرستان شاهرود)،” مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، vol. 11، no. 1 (پیاپی 35) ، pp. 35–46، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953656/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button