مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل داستان رستم و سهراب در شاهنامه و پویانماییِ کیانوش دالوند بر اساس الگوی اقتباسِ ریچارد کریوولن

صفحات

 صفحه شروع 191 | صفحه پایان 223

چکیده

 از داستان رستم و سهراب, به دلیل بهره مندی از عناصر دراماتیک و جذّابیت های داستانی, تاکنون نمایش نامه, اُپرا و فیلم نامه هایی بسیار اقتباس شده است. این داستان از برجسته ترین و تأمل برانگیزترین داستان های شاهنامه است که در آن پدر و پسر به حکم سرنوشت, در برابر یک دیگر قرار می گیرند. یکی از این اقتباس ها, پویانمایی «رستم و سهراب» به کارگردانی کیانوش دالوند در سال ١ ٣ ٩ ٢ است. ازآن جاکه ساخت پویانمایی در کشور ما نوپاست و نیاز به زیرساخت هایی دارد که به اعتقاد نویسندگانِ این جستار مهم ترین آن فیلم نامه است؛ لذا بر آن شدیم تا فیلم نامه ی این پویانمایی را با معیارهای کتاب چگونه از هر چیزی فیلم نامه اقتباس کنیم؟ اثر ریچارد کریوولن که مهم ترین مرجع نگارش فیلم نامه های اقتباسی است, مقایسه کنیم تا به هدف این پژوهش که کمک به نگارش اصولی و یافتن لغزش های فیلم نامه های اقتباسی از آثار کهن ادبیات این مرزوبوم است, بر اساس نمونه ی موردی حاضر دست یابیم. از این منظر با مقایسه ی اصل داستان در شاهنامه و پویانمایی, این نتیجه به دست آمده است که متن شاهنامه منطبق با الگوی ساختاری-محتوایی کریوولن است؛ ولی فیلم نامه ی پویانمایی اقتباسی, کم و کاستی-هایی دارد که عبارت است از: نپرداختن به تبیین نوع اقتباس, در نظر نگرفتن روح داستان, تغییر ناگهانی پایان داستان بدون فراهم آمدن زمینه های آن از پیش, تغییر درون مایه ی اثر, عدم معرفی آفریننده ی داستان. ضمن این که با این دگرگونی, اثر را از ژانر اصلی حماسی-تراژدی خود خارج کرده, باعث ایجاد شبهه ی نوعی تحریف در داستانی چنین محبوب شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمسی، فریبا، خراسانی، محبوبه، و نیازی، شهرزاد. (1400). تحلیل داستان رستم و سهراب در شاهنامه و پویانماییِ کیانوش دالوند بر اساس الگوی اقتباسِ ریچارد کریوولن. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 17(1 (پیاپی 31) )، 191-223. SID. https://sid.ir/paper/953750/fa

    Vancouver: کپی

    شمسی فریبا، خراسانی محبوبه، نیازی شهرزاد. تحلیل داستان رستم و سهراب در شاهنامه و پویانماییِ کیانوش دالوند بر اساس الگوی اقتباسِ ریچارد کریوولن. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب[Internet]. 1400؛17(1 (پیاپی 31) ):191-223. Available from: https://sid.ir/paper/953750/fa

    IEEE: کپی

    فریبا شمسی، محبوبه خراسانی، و شهرزاد نیازی، “تحلیل داستان رستم و سهراب در شاهنامه و پویانماییِ کیانوش دالوند بر اساس الگوی اقتباسِ ریچارد کریوولن،” پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، vol. 17، no. 1 (پیاپی 31) ، pp. 191–223، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953750/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button