مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

290
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل برنامه درسی معنوی: یک پژوهش اکتشافی مبتنی بر نظریه داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 123

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین مقوله های اصلی و فرعی برنامه درسی معنوی به منظور ارایه مدل برنامه درسی معنوی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. داده های تحقیق از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و صاحب نظران برنامه ریزی درسی شامل اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دست اندرکاران برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش که با روش نمونه گیری هدفمند و زنجیره ای (گلوله برفی) انتخاب شدند, جمع آوری و طی سه مرحله کدگذاری باز, محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و بر اساس آن مدل کیفی پژوهش طراحی گردید. به منظور سنجش روایی ابزار مصاحبه از روش روایی پاسخگو و برای سنجش پایایی ابزار مصاحبه از روش دوکدگذار استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که مدل برنامه درسی معنوی دارای 5 مقوله اصلی, 29 مقوله فرعی و 97 خرده مقوله است که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (نظام اسلامی, انسان اشرف مخلوقات و زندگی هدفمند و معنادار), عوامل زمینه ای (عوامل اجتماعی, فرهنگی, اقتصادی, آموزشی و فردی), شرایط مداخله گر (موانع فرهنگی, آموزشی, نگرشی, اجتماعی, خانوادگی, ساختاری و فردی), راهبردهای تعاملی (ایجاد شناخت, آموزش, راهبردهای ساختاری, تعقل و خردورزی, هنر و زیبایی شناسی و عوامل دینی و مذهبی) و پیامدهای (فرهنگی, فردی, اجتماعی, ساختاری, اخلاق, ایمان, زندگی هدفمند و معنادار, شناخت) ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رئیس الاسلام زاده، سیده مریم، ایزدی، صمد، شریفی، اصغر، و ابوالمعالی، خدیجه. (1399). مدل برنامه درسی معنوی: یک پژوهش اکتشافی مبتنی بر نظریه داده بنیاد. آموزش علوم دریایی، 7(22 )، 105-123. SID. https://sid.ir/paper/954268/fa

    Vancouver: کپی

    رئیس الاسلام زاده سیده مریم، ایزدی صمد، شریفی اصغر، ابوالمعالی خدیجه. مدل برنامه درسی معنوی: یک پژوهش اکتشافی مبتنی بر نظریه داده بنیاد. آموزش علوم دریایی[Internet]. 1399؛7(22 ):105-123. Available from: https://sid.ir/paper/954268/fa

    IEEE: کپی

    سیده مریم رئیس الاسلام زاده، صمد ایزدی، اصغر شریفی، و خدیجه ابوالمعالی، “مدل برنامه درسی معنوی: یک پژوهش اکتشافی مبتنی بر نظریه داده بنیاد،” آموزش علوم دریایی، vol. 7، no. 22 ، pp. 105–123، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button