مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تجارب آسیب زای دوران کودکی در پیش بینی اختلال پرخوری با میانجی گری طرحواره های ناسازگار اولیه

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 140

چکیده

 سابقه و هدف: نرخ شیوع نسبتاً بالای اختلال پرخوری و پیامدهای منفی آن, مانند کاهش کیفیت زندگی و اختلال در عملکرد فردی و اجتماعی موجب شده است این اختلال و پیشگیری از آن به یک مسئله مهم در نظام سلامت کشورهای مختلف از جمله ایران تبدیل شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تجارب آسیب­ زای دوران کودکی در پیش بینی اختلال پرخوری با میانجی­ گری طرحواره های ناسازگار اوّلیه بود. مواد و روش ها: با استفاده از روش پژوهش همبستگی, از میان جامعه آماری زنان و مردان 23 تا 65 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی در شهر تهران و کاربران اینترنتی این مراکز و رسانه های اجتماعی مرتبط, تعداد 409 نفر, به عنوان نمونه ی در دسترس, به ابزار­ های پژوهش شامل مقیاس پرخوری گورمالی و همکاران (1982), پرسشنامه طرح واره­ های ناسازگار اوّلیه یانگ (1994) و چک لیست تجارب آسیب­ زای دوران کودکی (1999) پاسخ دادند. تجریه و تحلیل داده­ ها از طریق نرم افزار­ های تحلیل آماری SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 و با استفاده از مدل­ یابی معادله ساختاری انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تجارب آسیب­ زای اولیه با اندازه اثر 19/0 به صورت مستقیم و با اندازه اثر 23/0 به واسطه طرحواره­ های ناسازگار اولیه بر اختلال پرخوری اثر معنی داری (01/0>p) دارد. نتیجه گیری: توجه به اقدامات پیشگیرانه از تجارب آسیب­ زای دوران کودکی و همچنین استفاده از مداخلات آموزشی و روان درمانی می تواند منجر به کاهش میزان اختلال پرخوری و آثار منفی آن شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی سیدتقیاتقوی، زهراالسادات، پورشریفی، حمید، مسچی، فرحناز، حسن آبادی، حمیدرضا، و رضایی، منصور. (1400). نقش تجارب آسیب زای دوران کودکی در پیش بینی اختلال پرخوری با میانجی گری طرحواره های ناسازگار اولیه. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، 16(2 )، 131-140. SID. https://sid.ir/paper/955371/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی سیدتقیاتقوی زهراالسادات، پورشریفی حمید، مسچی فرحناز، حسن آبادی حمیدرضا، رضایی منصور. نقش تجارب آسیب زای دوران کودکی در پیش بینی اختلال پرخوری با میانجی گری طرحواره های ناسازگار اولیه. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران[Internet]. 1400؛16(2 ):131-140. Available from: https://sid.ir/paper/955371/fa

    IEEE: کپی

    زهراالسادات حاجی سیدتقیاتقوی، حمید پورشریفی، فرحناز مسچی، حمیدرضا حسن آبادی، و منصور رضایی، “نقش تجارب آسیب زای دوران کودکی در پیش بینی اختلال پرخوری با میانجی گری طرحواره های ناسازگار اولیه،” مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، vol. 16، no. 2 ، pp. 131–140، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button