مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی نقاشی درمانی، گل درمانی و روش تلفیقی خانواده محور، کودک محور بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال کم توجهی-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 67

چکیده

 این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی نقاشی­ درمانی, گل­ درمانی و روش تلفیقی بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال کم­ توجهی-بیش ­ فعالی انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی از نوع تک ­ آزمودنی با طرح ABA بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 8 تا 11 سال بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مراکز ویژه بیش ­ فعالی شهر تهران حضور داشتند, تعداد این کودکان 14 نفر بود. از بین آنها تعداد 6 کودک دارای اختلال کم ­ توجهی-بیش ­ فعالی (سه پسر و سه دختر) بر اساس ملاک­ های ورود و خروج و به شیوه نمونه­ گیری هدفمند گزینش شده و به صورت تصادفی در سه گروه 2 نفری قرار داده ­ شدند. مداخلات نقاشی­ درمانی, گل­ درمانی و روش تلفیقی برای هر کودک طبق برنامه بازی­ درمانی کودک­ محور با رویکرد لندرث و براتون (2006), به صورت 2 جلسه (یک ساعته) در هفته و به مدت 2 ماه طی 8 هفته (16 جلسه) اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (ERQ) و سیاهه تنظیم هیجان (ERC) بود. تحلیل دیداری داده ­ ها در دو سطح درون­ موقعیتی و بین ­ موقعیتی بر اساس سه شاخص سطح یا طراز, روند و تغییرپذیری انجام گرفت. یافته­ های پژوهش نشان داد که مداخلات نقاشی ­ درمانی, گل­ درمانی و روش تلفیقی بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال کم ­ توجهی-بیش فعالی تأثیر معناداری داشته و تأثیر این برنامه در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. با توجه به یافته ­ های پژوهش می­ توان نتیجه گرفت که مداخلات ­ درمانی (نقاشی­ درمانی, گل ­ درمانی و روش تلفیقی) قادر است سبب افزایش تنظیم هیجان کودکان با اختلال کم ­ توجهی-بیش­ فعالی شود. بنابراین, این مداخلات را می­ توان به­ عنوان درمان­ های مفید و کاربردی برای این کودکان درنظر گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سخا، سالومه، مظفری، محمد، سامانی، سیامک، و امینی منش، سجاد. (1400). مقایسه اثربخشی نقاشی درمانی, گل درمانی و روش تلفیقی خانواده محور, کودک محور بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال کم توجهی-بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 49-67. SID. https://sid.ir/paper/955624/fa

    Vancouver: کپی

    سخا سالومه، مظفری محمد، سامانی سیامک، امینی منش سجاد. مقایسه اثربخشی نقاشی درمانی, گل درمانی و روش تلفیقی خانواده محور, کودک محور بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال کم توجهی-بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(4 (پیاپی 37) ):49-67. Available from: https://sid.ir/paper/955624/fa

    IEEE: کپی

    سالومه سخا، محمد مظفری، سیامک سامانی، و سجاد امینی منش، “مقایسه اثربخشی نقاشی درمانی, گل درمانی و روش تلفیقی خانواده محور, کودک محور بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال کم توجهی-بیش فعالی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 37) ، pp. 49–67، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955624/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button