مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

182
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جنبه های حماسی در هنر قصه گوی تصویری پرده خوانی

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 220

چکیده

پرده خوانی نوعی از قصه گویی حماسی با استفاده از پرده های نقاشی است که روی پرده ها صحنه هایی از داستان های حماسی, اسطوره ای و مذهبی ترسیم می شوند. تلفیق سه عنصر کلام, تصویر و اجرا (بازی گری) باعث شده است که این هنر موثرترین و نمایشی ترین شکل قصه گویی حماسی در میان هنرهای سنتی ایران به شمار آید. پرده خوانی, با وجود برخورداری از اوصاف منحصربه فرد, در مقایسه با دیگر هنرهای ایرانی, به طور دقیق بررسی نشده است. در این مقاله کوشش می شود به مباحثی مانند چیستی ریشه های پرده خوانی و چگونگی اجرای آن و نیز بررسی جنبه های حماسی این هنر قصه گوی تصویری بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که سابقه و ریشه هنر پرده خوانی به پیش از اسلام و مشخصا دوران ظهور مانی, پیام بر نقاش ایرانی, بازمی گردد. پس از اسلام و به ویژه در روزگار صفویه, توجهی فراوان به پرده خوانی شد و این هنر توسعه یافت. زیرا به علت برخورداری از جنبه های حماسی, هنری وحدت بخش تلقی شد. براساس پژوهش ها, وجه حماسی این هنر دیرینه از روایت های شاهنامه فردوسی و حماسه های مذهبی (به عنوان متون و منابع اصلی روایت های پرده خوانان) اخذ شده است. حماسه موجود در روایت به دو رکن دیگر پرده خوانی یعنی نقاشی و بازی گری وجهی حماسی بخشیده است؛ به گونه ای که می توان پرده خوانی را هنر حماسی قصه گوی تصویری نامید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فدایی، مجید. (1399). بررسی جنبه های حماسی در هنر قصه گوی تصویری پرده خوانی. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 16(2 (پیاپی 30) )، 199-220. SID. https://sid.ir/paper/956424/fa

    Vancouver: کپی

    فدایی مجید. بررسی جنبه های حماسی در هنر قصه گوی تصویری پرده خوانی. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب[Internet]. 1399؛16(2 (پیاپی 30) ):199-220. Available from: https://sid.ir/paper/956424/fa

    IEEE: کپی

    مجید فدایی، “بررسی جنبه های حماسی در هنر قصه گوی تصویری پرده خوانی،” پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، vol. 16، no. 2 (پیاپی 30) ، pp. 199–220، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956424/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button