مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل آماری تداخل واژگانی و نقش آن در مهارت نگارش به زبان عربی

صفحات

 صفحه شروع 297 | صفحه پایان 326

چکیده

 ارتباط گسترده ی زبان فارسی و عربی از دیرباز تاکنون سبب پیدایش پیوند واژگانی عمیق بین دو زبان شده است؛ به-گونه ای که گاه در یک جمله ی فارسی تمامی اجزای تشکیل دهنده ی آن (به جز عوامل پیوند دهنده) واژگان عربی هستند. این حجم زیاد از واژگان مشترک بین دو زبان, حکم چاقوی دو لبه را دارد؛ زیرا از طرفی به تسریع فرایند آموزش و یادگیری زبان عربی کمک می کند و از طرفی دیگر به دلیل تفاوت معنایی و کاربردی که در دو زبان دارد به تداخل زبانی منجر می شود. هدف از این پژوهش, ارزیابی عملکرد فارسی زبانان عربی آموز در به کار گیری این واژگان در مهارت نگارش 1 و 3 و مقایسه ی عملکرد آن ها در این دو مهارت بود. جامعه ی آماری پژوهش متشکل از 10 دانشگاه دولتی ایران و نمونه ی آماری نیز متشکل از 199 دانشجوی زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی بود. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و پیمایشی و ابزار به کار گرفته شده, آزمون محقق ساخته در زمینه مهارت نگارش 1 و 3 بود که شامل واژگان مشترک عربی و فارسی بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل و رگرسیون لجستیک استفاده شد. نتایج به-دست آمده حاکی از آن بود که زبان آموزان با وجود پیشرفتی که در مهارت واژگانی خود در نگارش 3 نسبت به نگارش 1 داشتند, همچنان در تشخیص تفاوت معنایی واژگان مشترک و نیز به کار گیری این واژگان در زبان عربی ضعیف بودند. عوامل مؤثر در این ضعف تداخل واژگانی و نقص دایره واژگانی است. همچنین, نگاه قواعدمحور نیز سبب تشدید این ضعف شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متقی زاده، عیسی، و خان آبادی، طاهره. (1399). تحلیل آماری تداخل واژگانی و نقش آن در مهارت نگارش به زبان عربی. جستارهای زبانی، 11(4 (پیاپی 58) )، 297-326. SID. https://sid.ir/paper/956476/fa

    Vancouver: کپی

    متقی زاده عیسی، خان آبادی طاهره. تحلیل آماری تداخل واژگانی و نقش آن در مهارت نگارش به زبان عربی. جستارهای زبانی[Internet]. 1399؛11(4 (پیاپی 58) ):297-326. Available from: https://sid.ir/paper/956476/fa

    IEEE: کپی

    عیسی متقی زاده، و طاهره خان آبادی، “تحلیل آماری تداخل واژگانی و نقش آن در مهارت نگارش به زبان عربی،” جستارهای زبانی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 58) ، pp. 297–326، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956476/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button